Leeftijd limiet verhogen kinderspaarrekening / zilvervloot?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Lydia Reynaerts
Lid bank forum

Leeftijd limiet verhogen kinderspaarrekening / zilvervloot?

Bericht door Lydia Reynaerts » zo 22 dec 2013, 21:43

Hallo,

Bij de geboorte van mijn zoon heb ik een kinderspaarrekening / zilvervloot afgesloten bij onze bank. Mijn ouders hebben hier een startbedrag van 500 gulden op gestort en wij storten zelf elke maand 45 euro. Er staat inmiddels ruim 11.000 euro op de rekening.

Ik maak me echter zorgen. Onze zoon is echter flink aan het puberen op het moment en maakt al zijn geld van zijn normale spaarrekening op! Ook het zak en kleedgeld gaat er doorheen, evenals zijn kleine loontje van de supermarkt.

Wij zouden het erg zonde vinden als hij het geld van de kinderspaarrekening / zilvervloot niet gebruik voor zijn studie of voor een eigen woning. Kunnen we er voor zorgen dat hij na zijn 18e nog niet bij de rekening kan? Een soort verlengen van het leeftijdslimiet zeg maar?

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Leeftijd limiet verhogen kinderspaarrekening / zilvervlo

Bericht door Kraaijenbrink » zo 22 dec 2013, 22:02

Hallo,

Ouders beheren het vermogen op een kinderspaarrekening. Zij moeten er ook de eventuele verschuldigde belasting over betalen. Als het kind 18 wordt, gaat het juridisch eigenaarschap op hem over. Staat de rekening op naam van het kind zelf dan kan de jongere kan vanaf 18 jaar vrijelijk over de rekening beschikken, zonder toestemming van de ouders. Bij een kind jonger dan 18 is de handeling vernietigbaar. Een minderjarige is namelijk in het geval van financiële transacties handelingsonbekwaam en kan niet zonder toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger rechtshandelingen verrichten.

Het is helaas niet mogelijk om het leeftijdslimiet te verhogen.

Voor u heeft de volgende tip weinig waarde meer maar ik raad mensen aan om een gewone spaarrekening op hun eigen naam af te sluiten zodat u zelf kunt bepalen wanneer en hoeveel u schenkt aan uw zoon of dochter.

Plaats reactie