Geld spaarrekening verdelen over banken?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Jan van der Kraats
Lid bank forum

Geld spaarrekening verdelen over banken?

Bericht door Jan van der Kraats » ma 23 dec 2013, 15:53

Beste mensen,

Ik heb een tijdje terug een leuk bedrag gewonnen bij één van de landelijke loterijen. Dit geld heb ik op mijn spaarrekening gezet. Op die spaarrekening staat nu meer dan 100.000 euro, namelijk 132.500 euro. Als ik het goed begrijp garandeert de staat/Nederlandse bank tot 100.000 per bank.

Doe ik er daarom verstandig aan om mijn 132.500 euro te verdelen over twee banken? Het liefst zou ik gewoon bij mijn Rabobank blijven, maar vanwege de risicospreiding kan dat vanwege de garantie niet begrijp ik?!

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Geld spaarrekening verdelen over banken?

Bericht door Henk de Vries » ma 23 dec 2013, 15:59

Hallo,

Dat is correct. De Nederlandsche Bank garandeert tot €100.000 per rekeninghouder en per bankvergunning. Ik begrijp uw zorgen voor het verliezen van uw spaargeld bij een faillissement van uw bank. Hoewel de kans niet heel groot is, heeft het verleden duidelijk gemaakt dat een dergelijk faillissement mogelijk is. Ik acht het risico niet heel hoog overigens, maar je weet nooit.

Spaargeld verdelen over banken
Het is daarom inderdaad verstandiger uw spaargeld te verdelen over twee of meer banken die allen over een eigen bankvergunning beschikken. Niet elke bank beschikt over een eigen bankvergunning. Zo deelt AEGON een bankvergunning met Knab en deelt ABN Amro een bankvergunning met Fortis en MoneYou. Op de websites van de meeste banken vindt u in de veelgestelde vragen vaak een antwoord op de vraag: "is mijn spaargeld gegarandeerd?". Daarin staat vermeld of de bank een vergunning heeft en of u de 100.000 euro terug krijgt. Staat dit niet vermeld, neem dat contact op met de klantenservice van de bank om 100% zeker te zijn.

Rabobank heeft meerdere bankvergunningen
U noemt de Rabobank als uw huidige bank. Het geval wil dat de Rabobank meerdere bankvergunningen bezit. De Rabobank is een coöperatieve organisatie. Veel Rabobank filialen hebben een eigen bankvergunning of werken onder één regionale vergunning. Als u dus nog een rekening afsluit bij een andere Rabobank (met een eigen bankvergunning, controleer dit!) dan hoeft u mogelijk niet te zoeken naar een andere bank. Neem hiervoor wel eerst contact op met uw Rabobank(adviseur) Leg uw situatie in ieder geval goed uit aan de adviseur, dan zijn zij zeker bereid u eerlijk en open te adviseren of het wel of niet verstandig is om nog een rekening te openen bij een ander rabobankfilaal met eigen bankvergunning.

Plaats reactie