Studentenrekening aanhouden na studie verstandig?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Sander.s
Lid bank forum

Studentenrekening aanhouden na studie verstandig?

Bericht door Sander.s » ma 23 dec 2013, 18:36

Hallo,

Ik heb mijn studie afgelopen zomer met succes afgerond. Ik heb gedurende mijn studententijd een studentenrekening gehad bij mijn bank. Deze rekening heb ik momenteel nog steeds, ondanks dat ik afgestudeerd ben.

Ik vroeg me af of ik verplicht ben om te melden dat ik klaar ben met studeren of dat zij hier automatisch bericht van krijgen, via welk kanaal dan ook. Ik vind de studentenrekening namelijk wel gunstig op het moment. Ik betaal namelijk nu met deze studentenrekening geen kosten voor de betaal- en spaarrekening, de bankpas en de creditcard. Loop ik hiermee een risico door niks te melden bij mijn bank?

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Studentenrekening aanhouden na studie verstandig?

Bericht door Henk de Vries » ma 23 dec 2013, 18:46

Hallo Sander,

Gefeliciteerd met het afronden van je studie.

In het kort is het antwoord op je vraag: Na afloop van de gevolgde studie heeft men geen recht meer op de studentenrekening, de bankzaken moeten dan worden overgedragen op een andere rekening.

Zelf contact opnemen met de bank of afwachten?
Meestal hoeft men dit niet zelf te regelen, de bank neemt in de meeste gevallen namelijk zelf contact op met de rekeninghouder om met een voorstel te komen. Voor banken is dit het moment om een klant 'definitief' aan zich te binden. Soms komen ze het te weten omdat je geen studiefinanciering meer gestort krijgt, al kan het wel even duren voordat ze daar achter komen. Zeker als er nog via een ander kanaal (salaris bijvoorbeeld) geld op de rekening wordt gestort. Daarom verwacht ik ook niet dat je problemen krijgt ondanks dat je nog een tijd lang een studentenrekening hebt gehad. Ze willen je namelijk binden aan de bank en niet wegjagen.

Om hier definitief antwoord op te krijgen moet je in de voorwaarden van je studentenrekening kijken. In de voorwaarden zal waarschijnlijk staan dat je voor de rekening moet betalen vanaf het moment dat er geen studiefinanciering meer binnenkomt en dat dit met terugwerkende kracht verrekend kan worden. Nogmaals, ik verwacht niet dat de bank je met terugwerkende kracht laat betalen voor de maanden dat je 'ten onrechte' gebruik hebt gemaakt van de studentenrekening.

De meest nette manier is natuurlijk om zelf contact op te nemen met je bank dat je klaar bent met studeren en dat je rekening omgezet kan worden. Ik begrijp echter dat het aanhouden van de rekening voorlopig nog voordelig is.

Vergelijk banken na je studie
Ik wil je nog wel de tip meegeven om na je studeren eens een aantal banken te vergelijken. Soms ben je voor een betaal- en spaarrekening (denk aan de rente) ergens anders voordeliger uit. Overstappen is in dat geval verstandig!

Plaats reactie