Samenwonen: Gezamenlijke rekening openen?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Maarten-dV
Lid bank forum

Samenwonen: Gezamenlijke rekening openen?

Bericht door Maarten-dV » di 24 dec 2013, 19:48

Goedenavond,

Ik heb een vraag. Ik ga samenwonen met mijn vriendin. Dat betekent dat we ook kosten gaan delen voor het huishouden. Wij willen daarvoor een bankrekening openen die op onze beide namen staat. Alle inkomsten en betalingen kunnen zo centraal op een goede manier worden geregeld.

We willen beiden onze prive - spaarrekeningen aanhouden. Op die rekeningen ontvangen we onze loon en betalen we eventuele persoonlijke uitgaven mee. Ook de spaarrekening houden we apart. Met de gezamenlijke rekening willen we echt alleen de kosten van ons beiden van betalen, waaronder de boodschappen, woon-, water, gas en licht kosten.

Mijn vraag is of het mogelijk is om een gezamenlijke bankrekening te openen nu we samenwonen? En welke voorwaarden zijn aan een gezamenlijke bankrekening verbonden?

Metsemaekers
Lid bank forum

Re: Samenwonen: Gezamenlijke rekening openen?

Bericht door Metsemaekers » di 24 dec 2013, 20:10

Beste,

Het is zeker mogelijk om een gezamenlijke rekening te openen. Daarvoor hoeft u niet per se een samenlevingscontract te hebben of getrouwd te zijn. Het is zelfs verstandig om een gezamenlijke rekening te open voor de door jou genoemde vaste lasten. Het bouten van een eigen rekening vind ik ook verstandig, zo houd je de persoonlijke en gezamenlijke rekening gescheiden. Aan het hebben van een gezamenlijke spaarrekening zitten een aantal voor- en nadelen.

Welke variant rekening
Allereerst staat de bankrekening op beide namen. Er zijn twee verschillende vormen te onderscheiden, namelijk een en/of rekening en een en/en rekening.Kies je voor een en/of rekening, dan kan elke rekeninghouder geld van de rekening halen op elk moment. Kies je voor een en/en rekening, dan heb je voor elke transactie toestemming van alle rekeninghouders nodig. De en/of variant lijkt me voor jullie doel het meest geschikt, aangezien je in vertrouwen gaat samenwonen en jullie privé rekeningen nog gescheiden zijn.

Voordelen en/of rekening
  • Samen uw bankzaken regelen op 1 rekening
  • Beiden inzicht in alle inkomsten en uitgaven
  • Eenvoudig betalingen doen in Mijn ING (internetbankieren)
  • Altijd inzicht met de Mobiel Bankieren App
  • Verrekenen en voorschieten niet meer nodig
Hoe een gezamenlijke rekening afsluiten?
Een gezamenlijke rekening sluit je af bij het lokale filiaal van een bank naar keuze. Zij kunnen je bovendien nog adviseren hoe jullie de gezamenlijke lasten kunnen verdelen. Neem jullie legitimatiebewijs mee. Bij sommige banken kun je ook een gezamenlijke rekening via internet afsluiten, de formulieren krijg je dan thuis gestuurd en moet je getekend en met legitimatie retour sturen.

Samenlevingscontract
Als je gaat samenwonen is het heel verstandig om met elkaar afspraken te maken over de financiën. Zo zorg je ervoor dat er geen onduidelijkheid is en je ook je financiële relatie goed start. Het is slim om afspraken op papier vast te leggen, bijvoorbeeld in een samenlevingscontract. Hierin kunt u onder andere afspreken hoe u de kosten verdeelt en vastleggen welk bedrag beide partners als spaargeld hebben ingebracht. Spreek af dat alleen gezamenlijke kosten worden betaald met deze gezamenlijke rekening.

Waar verder nog rekening mee houden
  • Je krijgt vaak maar 1 betaalpas, wil je een tweede pas dan kost dat eenmalig geld.
  • Maak de eigen bijdrage van je privé rekening automatisch maandelijks over, zodat je het geld niet uitgeeft voordat het op de gezamenlijke rekening gestort is
  • Het is verstandig om je privérekening aan te houden, voor de privé-uitgaven zoals kleding, uitgaan, etc. Je ontvangt hier tevens je loon. je houdt zo zeggenschap over het eigen inkomen.
  • Het kan handig zijn om een verdeelsleutel aan te brengen. Bijvoorbeeld degene die het meest verdient, neemt de meeste kosten voor zijn rekening. Een vast gelijk bedrag afspreken kan natuurlijk ook en is wel zo eerlijk.
  • Het afsluiten van een gezamenlijke rekening versterkt de band tussen samenwonende partners, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud. :)
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Plaats reactie