Spaarrekening openen met groep vrienden?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Takoj
Lid bank forum

Spaarrekening openen met groep vrienden?

Bericht door Takoj » di 24 dec 2013, 20:09

Hallo,

Met een groep vrienden willen we over twee jaar (we zitten nog op de middelbare school) een rondreis door Europa gaan maken. Daarvoor hebben we een auto nodig, en geld voor de benzine, eten, hotel en uitgaan. Omdat we nog twee jaar hebben tot ons eindexamen willen we die jaren benutten om elke maand een paar euro te sparen. Daarvoor willen we met zijn allen een gezamenlijke rekening afsluiten bij de bank.

Van dat gespaarde geld kunnen we dan een auto kopen. Dat is het idee.

Wat moet ik daar voor doen en waar moet ik rekening mee houden bij een gezamenlijke rekening met vrienden?

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Spaarrekening openen met groep vrienden?

Bericht door Kraaijenbrink » di 24 dec 2013, 20:36

Hallo,

Je hebt keuze uit een en/of rekening waarbij iedereen geld er af kan halen en een en/en rekening waar toestemming van alle rekeninghouders nodig is. Die laatste lijkt me in jullie geval het meest verstandig, zodat niemand zonder toestemming geld van de rekening kan halen.

Ten minste vier zaken waar je rekening mee moet houden
Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. De eerste is wat mij betreft dat er goede afspraken gemaakt worden over wanneer en wie het geld beheert en er af kan halen. Nogmaals, daarvoor is de En/En rekening het meest geschikt, omdat dan ook echt toestemming gegeven moet worden voor een transactie.

De tweede is dat niet bij elke bank een spaarrekening op meer dan 2 namen gezet kan worden. Er zijn dan slechts 2 rekeninghouders die de rekening kunnen beheren.

De derde is de vertrouwenskwestie. Vertrouwen is belangrijk als je besluit om een gezamenlijke spaarrekening te openen. Het lijkt me handig om goede afspraken te maken, bijvoorbeeld als één persoon niet meer mee wil gaan op de rondreis.

De vierde is dat tegen de tijd dat jullie op reis gaan je het beste het geld van de gezamenlijke spaarrekening kan halen om op reis problemen met de EN/EN rekening te voorkomen (toestemming voor handelingen) Denk ook aan het pinlimiet.

Hoe gaat het in zijn werk:
Ik ga er vanuit dat jullie nog geen 18 jaar zijn? In dat geval heb je toestemming nodig van één van de ouders om de rekening te openen. Het lijkt me verstandig om daarom eerst contact op te nemen met de klantenservice van je bank en bovenstaand verhaal voor te leggen.

Andere opties?
  • Je zou 1 persoon aan kunnen wijzen als financiële man die een spaarrekening opent bij zijn eigen bank. Op vakantie kan er dan gewoon door een ieder met de pinpas betaald worden.
  • Ieder apart laten sparen maar dan is het maar de vraag of je tegen die tijd het geld bij elkaar krijgt
  • Neem contact op met je bank, mogelijk kunnen zij mijn advies aanvullen passende bij de voorwaarden die ze aan rekeningen stellen

Plaats reactie