Spaargeld bank veilig door bankrating of garantiestelsel?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Henk Postzegel
Lid bank forum

Spaargeld bank veilig door bankrating of garantiestelsel?

Bericht door Henk Postzegel » ma 30 dec 2013, 11:33

Hoi,

Ik heb een vraag. In het nieuws was gisteren iets te horen over de rating van banken. Ik vraag me af of dat nu nog wel zo waardevol is in deze tijd. We hebben het depositogratiestelsel toch, dus als mijn bank daar aan voldoet zit ik toch goed? Hoe kom ik te weten of mijn spaargeld bij mijn bank veilig is?

Groeten Henk.

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Spaargeld bank veilig door bankrating of garantiestelsel

Bericht door Kraaijenbrink » ma 30 dec 2013, 12:57

Hallo,

Ik deel je mening. Deze zekerheid of je spaargeld terugkrijgt kun je inderdaad beter zoeken in het depositogarantiestelsel dan uit de ratings die banken krijgen van kredietbeoordelaars.

Bankrating en depositogratiestelsel
Voor bijna alle banken is er het depositogarantiestelsel: een regeling die banktegoeden tot maximaal 100.000 euro garandeert. Dus als je 10.000 euro op je rekening hebt staan en de bank gaat failliet, dan kun je later die 10.000 euro weer terug krijgen. De ratings van banken geeft jou als spaarder alleen een indicatie voor hoe financieel stabiel de bank is. Maar of je nu spaart bij een bank met een lage rating of een bank met een hoge rating: je spaargeld is altijd tot 100.000 euro gegarandeerd! Mijn conclusie is dat ratings (vaak een aantal verschillende per bank) voor spaarders niet of nauwelijks bruikbaar zijn om spaarbanken te beoordelen.

Rating banken
Wat geeft die bankrating nou precies aan? De kredietwaardigheid van een bank betekent de mate waarin een bank geacht wordt aan zijn financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Het geeft collega banken en beleggers informatie over hoe groot de kans is dat als je de bank geld uitleent deze het terug kan betalen. De bankrating is een indicatie van de kredietwaardigheid. Zo’n rating is een code die aangeeft hoe veilig het geld bij een bepaalde bank (of een ander bedrijf, of een overheid) is. De rating van een bank is daardoor een soort kwaliteitskeurmerk.

Bedrijven en landen met een AAA-status krijgen veel vertrouwen. Daarom kunnen ze veel goedkoper geld lenen op de geldmarkt dan anderen met een mindere beoordeling. Bedrijven of landen met een slechte rating kunnen alleen tegen hoge rentes geld lenen op de geldmarkt. Daarnaast zin de ratings belangrijk voor het vertrouwen van bedrijven en beleggers.

Plaats reactie