Rekeningnummer behouden bij wisselen van bank?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Fenne
Lid bank forum

Rekeningnummer behouden bij wisselen van bank?

Bericht door Fenne » ma 30 dec 2013, 16:12

Goedemiddag,

Ik wil overstappen naar een andere bank omdat ik over mijn huidige bank niet tevreden ben (niet klantvriendelijk).

Ik heb al een hele poos een bankrekening bij deze bank maar het gaat met de jaren slechter met hun service. Ik wil dan ook zo snel mogelijk overstappen. Ik wil graag wel mijn bankrekeningnummer behouden. Dit heb ik al zo lang. Daarnaast worden van dit rekeningnummer bepaalde bedragen automatisch afgeschreven en wordt ons AOW daar gestort.

Ik hoor graag of het mogelijk is om mijn rekeningnummer te behouden als ik overstap naar de nieuwe bank

Metsemaekers
Lid bank forum

Re: Rekeningnummer behouden bij wisselen van bank bank?

Bericht door Metsemaekers » ma 30 dec 2013, 20:06

Dag,

Helaas is het niet mogelijk om je oude rekeningnummer te behouden wanneer je overstapt naar een andere bank. Het bankrekeningnummer kan niet meeverhuizen want het is bankgebonden.

Overstapservice
Wel neemt de nieuwe bank een hoop zaken uit handen wanneer u besluit over te stappen van bank. Dit heet de overstapservice en alle Nederlandse banken zijn hierbij aangesloten. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat uw betalingsverkeer soepel doorloopt. De Overstapservice zorgt gedurende dertien maanden voor het automatisch doorsturen van bijschrijvingen naar uw nieuwe betaalrekening, schrijft rechtstreeks betalingen op grond van incasso van uw nieuwe betaalrekening af, en geeft een overzicht van alle doorgeleide transacties op uw rekeningafschrift.

U kunt dus op uw gemak de wijziging van uw bankrekeningnummer doorgeeft, zonder dat u geld misloopt of niet ontvangt, of problemen krijgt met betalingen (automatische incasso).

Om over te stappen neemt u contact op met uw nieuwe bank, zij kunnen u helpen over te stappen met behulp van de overstapservice. Mijn ervaring is dat dit vrij zorgeloos gebeurd.

Spaarrente vergelijken
Het kan bovendien de moeite te zijn om je toekomstige banken ook te vergelijken op spaarrente. Mogelijk krijgt u ergens anders een hogere spaarrente dan dat u nu op uw rekening heeft. Op internet zijn een aantal vergelijkingswebsites te vinden.

Fenne
Lid bank forum

Re: Rekeningnummer behouden bij wisselen van bank bank?

Bericht door Fenne » ma 30 dec 2013, 20:18

Het is al jaren mogelijk om je telefoonnummer mee te nemen naar een andere provider, waarom kan dit dan bij rekeningnummers niet?

Metsemaekers
Lid bank forum

Re: Rekeningnummer behouden bij wisselen van bank?

Bericht door Metsemaekers » ma 30 dec 2013, 20:33

Het behouden van een bankrekeningnummer is een stuk ingewikkelder dan het behouden van een telefoonnummer. Het betaalverkeer verschilt namelijk niet alleen per land maar ook nog per bank. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen de bank- en gironummers in Nederland. Ook is met de nieuwe IBAN rekeningnummers de naam van je bank verwerkt in dit nummer. Overstappen met behoud van bankrekeningnummer wordt daardoor niet makkelijker helaas.

Plaats reactie