Betaling tussen twee banken wordt niet bijgeschreven

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Fenne
Lid bank forum

Betaling tussen twee banken wordt niet bijgeschreven

Bericht door Fenne » za 04 jan 2014, 15:54

Hallo,

Ik heb net geld overgemaakt van mijn betaalrekening bij bank 1 (doet er niet toe welke) naar mijn betaalrekening bij een andere bank. Ik zie echter dat dit bedrag echter nog niet op mijn rekening staat naar enkele uren. Hoe kan dat? Alle gegevens staan goed, ik heb de rekeningnummers goed ingevoerde en bank 1 meld dat de betaling goedgekeurd is. Het geld is ook van mijn banksaldo afgeschreven. Helaas nog geen geld op mijn rekening. Wie heeft raad?

Reuvers
Lid bank forum

Re: Betaling tussen twee banken wordt niet bijgeschreven

Bericht door Reuvers » di 07 jan 2014, 21:50

Hallo,

Dat komt omdat er in weekend geen betalingsverkeer is tussen banken onderling. Op zaterdag, zondag en op feestdagen wordt het geld wel direct verwerkt op je saldo afgeschreven maar komt het pas de maandag of dag na de feestdag op je rekening te staan. n het weekend vinden er op mijn internet- bankrekening in het geheel geen bij- of afschrijvingen plaats! Bij geen enkele bank! Dat komt o.a. omdat overschrijvingen naar andere banken alleen tijdens kantoortijden verwerkt worden. Dit komt omdat deze betalingen allemaal via Equens verlopen. Betalingen binnen één bank kunnen wel gewoon in het weekend hun doorgang blijven vinden.

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Betaling tussen twee banken wordt niet bijgeschreven

Bericht door Henk de Vries » di 07 jan 2014, 21:54

Hallo,

Lees ook onderstaand technische verhaal, niet van mijn hand van maar een andere website.

"De materie die u aansnijdt is tamelijk ingewikkeld. Terecht stelt u de vraag waarom in het weekend niet kan worden af- of bijgeschreven (binnen een en dezelfde bank kan overigens dat uiteraard wel).

Het is niet zozeer omdat interbancaire betalingsverwerker Equens dicht is in het weekend (zij zijn overigens wel degelijk open om bijvoorbeeld het pinverkeer af te handelen op zaterdag en zondag), maar vanwege het feit dat het onderlinge verrekensysteem van de centrale banken in de Eurozone, Target2 geheten, gesloten is.

Alle centrale banken uit de eurozone, dus ook de Nederlandse Bank, zijn daar op aangesloten. In Target2 worden alle onderlinge vorderingen die banken uit hoofde van betalingsverkeer op elkaar hebben op rekeningen bij de centrale banken verrekend, dus ook die tussen Nederlandse banken. Dat heet settlement, met als resultaat de banken na de settlement geen openstaande vorderingen meer op elkaar hebben, en er geen risico's zijn voor het financiële systeem. We noemen deze verrekening van vorderingen bij de centrale banken “harde” settlement (vroeger werd wel “zachte” settlement toegepast, dat wil zeggen dat er wel af- en bijschrijvingen bij andere banken plaatsvonden zonder dat de banken hun onderlinge vorderingen bij de centrale bank verrekenden). Dat is ook een eis van de centrale banken om de financiële stabiliteit te waarborgen.

En omdat de banken hun onderlinge vorderingen dus niet zoals op werkdagen bij de centrale bank kunnen verrekenen in Target2, kunnen ook geen af- en bijschrijvingen tussen banken plaatsvinden; ook al zou Equens open zijn voor de verwerking van giraal betalingsverkeer. Kortom, het ligt niet, zoals u denkt aanhet feit dat Equens is gesloten maar wordt veroorzaakt door het feit dat het Target2 systeem van de centrale banken in het weekend gesloten is.

Er zijn op dit moment geen concrete plannen om hier verandering in aan te brengen, hoewel banken begrijpen dat hun klanten verwachten dat zij 24 uur per dag, 365 dagen per jaar kunnen betalen, en ook buiten de eigen bank geld kunnen laten af- of bijschrijven."

Plaats reactie