Geld overgemaakt naar de verkeerde rekening: kwijt?

Een vraag over betalen, sparen, spaarrente of deposito's? In dit forum kun je al je vragen en ervaringen kwijt over betaalrekeningen en spaarrekeningen.
Icco
Lid bank forum

Geld overgemaakt naar de verkeerde rekening: kwijt?

Bericht door Icco » ma 18 nov 2013, 18:53

Ik heb een schrijffout gemaakt, en nu ben ik bang dat ik het geld overgemaakt heb naar de verkeerde (onbekende) persoon. Het gaat om circa 200 euro. Ik heb net de vraag bij de bank gesteld, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik bel zo met de klantenservice. Hebben jullie in de tussentijd tips of ben ik mijn geld kwijt?

Maurice
Lid bank forum

Re: Geld overgemaakt naar de verkeerde rekening: kwijt?

Bericht door Maurice » ma 18 nov 2013, 21:12

De meeste banken voeren een naam- en nummercontrole uit om fouten te voorkomen. Het is dus goed mogelijk dat de betaling uiteindelijk niet doorgezet is, of weer teruggehaald kan worden door de bank (er is duidelijk sprake van een fout). Contact met de klantenservice geeft mogelijk uitsluitsel of een betaling wel of niet is aangenomen/doorgevoerd.

Wil je ons laten weten wat voor jou uiteindelijk de oplossing was?

JKonings
Lid bank forum

Bericht door JKonings » zo 04 jan 2015, 13:11

Per jaar maken tienduizenden mensen per ongeluk geld over naar een verkeerde rekening. Banken slaan de deur vaak dicht als je ze om hulp vraagt. Veel consumenten weten niet waar ze terecht kunnen om het geld alsnog terug te krijgen (voordat het definitief weg is).

Lees hier wat je moet doen: https://www.invorderingsbedrijf.nl/blog ... vergemaakt

Maurice
Lid bank forum

Bericht door Maurice » di 06 jan 2015, 17:53

Een incassobureau kan net zo veel doen als de persoon zelf. In het parool stond overlaatst ook een mooi artikel van Joep School. Hij schrijft: Na een telefoontje aan het Juridisch Loket blijkt dat een incassobureau even veel kan doen als u en ik. Het kan brieven sturen over boven het hoofd hangende sancties, maar heeft geen recht deze sancties uit te voeren.

Daarvoor moet je bij de kantonrechter zijn: Volgens het Juridisch Loket sta je bij een gang naar de kantonrechter sterk, bovendien draait de verliezer op voor de proceskosten. Dat klinkt goed, maar de uitzondering op de regel is extreem pijnlijk. 'Als de ontvanger rood staat of het geld van de rekening heeft gehaald, wordt het lastig iets te doen.' Van een kale kip kun je niet plukken, dat idee.

Nog een aantal interessante gegevens ter toevoeging aan de vraag van ICCO:
De aanname dat banken moeten controleren of het rekeningnummer overeenkomt met de rekeninghouder, is onjuist. Het is onmogelijk dat voor elke transactie - ruim tien miljard per jaar - te doen. Daar is ook niets aan veranderd met de invoering van iban. 'Burgers zijn zelf verantwoordelijk,' zegt Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van Betaalvereniging Nederland. Lang verhaal kort: ik moest zelf achter mijn geld aan. Banken hebben niet de bevoegdheid terugboekingen te doen; het kost te veel tijd en geld om uit te vinden of een aanvraag tot terugboeken legitiem is. Dan is de procedure als volgt: je meldt de foutieve transactie bij de bank, waarna een bankmedewerker contact opneemt met de ontvanger van het geld. Die krijgt drie weken om het geld terug te boeken. Als je geluk hebt, gebeurt dat. Zo niet, dan geeft de bank de adresgegevens van de ontvanger aan de gedupeerde.
Hij sluit zijn artikel met een mooie quote af:
Blijf dus goed opletten bij het overmaken van geld, er is niemand die over je schouder meekijkt. Is dat een verwijt aan de banken? Niet per se. Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland verwoordt het misschien nog wel het beste: 'Het probleem is niet dat de banken iets fout doen, het probleem is dat er mensen zijn die geen fatsoen hebben.'
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... erde.dhtml

Plaats reactie