Verstandig huis te kopen van spaargeld of hypotheek nemen?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Frederique
Lid bank forum

Verstandig huis te kopen van spaargeld of hypotheek nemen?

Bericht door Frederique » za 14 dec 2013, 10:01

Ik kan het huis van mijn ouders kopen tegen een leuk bedrag, namelijk een koopsom van 175.000 euro. Deze koopsom kan ik natuurlijk bij de bank, door middel van een hypotheek, lenen maar ik heb de mogelijkheid om dit geld via onder andere onze spaarrekeningen te halen.

Is het verstandig om een huis te kopen met spaargeld of kan ik beter een hypotheek afsluiten? Een hypotheek lijkt mij persoonlijk namelijk niet zo voordelig, met rente en looptijd. Het huis is dan in principe niet van mij maar nog van de bank.

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Verstandig huis te kopen van spaargeld of hypotheek neme

Bericht door Marianne Hoenink » za 14 dec 2013, 11:56

Hallo,

Daarvoor moeten we een rekensom maken met het rentepercentage op de hypotheek, over het spaarbedrag en belasting.

175.000 euro kun je lenen op basis van een annuïteitenhypotheek met Nationale Hypotheekgarantie. Bij een dergelijke hypotheek komt op dit moment de rente voor tien jaar vast uit op ongeveer 4,25 procent per jaar. Trekken we deze rekensom door naar aflossing en rente dan komt de rekensom uit op ongeveer 7381 euro aan rente en 2913 euro aan aflossing voor het eerste jaar.

Dan het belastingvoordeel. Om het belastingvoordeel te berekenen, moet u rekening houden met de bijtelling van het eigenwoningforfait van naar schatting 1050 euro. De resterende 6331 euro aan aftrek levert waarschijnlijk 42 procent belastingvoordeel op, wat neerkomt op 2659 euro. Per saldo zijn de netto rentelasten dan 4722 euro, ofwel 2,72 procent per jaar. Maar door de jaarlijkse aflossing neemt uw
belastingvoordeel af en stijgen uw netto rentelasten.

Betaalt u de koopsom uit uw eigen geld, dan is dat in feite het netto rendement op uw spaargeld geworden. Als we kijken naar de spaarrente die je op dit moment kan krijgen dan komt die uit op 3,5% bij een deposito van 10 jaar. Voor een goede vergelijking met de kosten van de hierboven genoemde hypotheek moet u rekening houden met de 1,2 procent belasting die u nu in box 3 over uw spaargeld betaalt. U zou dus een spaarvorm moeten vinden die minimaal 3,92 procent oplevert om netto hetzelfde uit te komen.

Conclusie is dus dat je in dit geval en op dit moment met uw eigen geld een huis kopen dus voordeliger is. Wel nog een kleine opmerking: Betaal het volledige bedrag alleen uit spaargeld als je ook nog wat geld overhoudt voor onvoorziene zaken, zoals verliezen van een baan, een kind of kapotgaan van de auto. Wellicht is het om voor een (klein) deel van de koopsom toch een hypotheeklening aan te gaan?

Frederique
Lid bank forum

Bericht door Frederique » za 14 dec 2013, 17:31

Dank voor de berekening. Op zich wel duidelijk zo. Ik neig op dit moment om inderdaad voor een kleine hypotheek te gaan, voor een deel van het bedrag. Als ik het betaal met ons spaargeld, kan ik dan later alsnog een hypotheek nemen?

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Bericht door Marianne Hoenink » zo 15 dec 2013, 09:59

U kunt later altijd nog besluiten om een hypotheek te nemen, maar pas op: de rente op die hypotheek is dan niet aftrekbaar.

Frederique
Lid bank forum

Bericht door Frederique » wo 18 dec 2013, 20:55

Bedankt! :thumbup:

Plaats reactie