Niet ouders maar familie belastingvrij schenken?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Michael domhof
Lid bank forum

Niet ouders maar familie belastingvrij schenken?

Bericht door Michael domhof » zo 22 dec 2013, 21:59

Hallo,

Sinds oktober dit jaar kunnen ouders belastingvrij een ton schenken, met de voorwaarde van de belastingdienst dat dit geld geïnvesteerd wordt in de woning van de begunstigde.

Mijn vraag is of deze regeling om belastingvrij te schenken ook voor andere familieleden geldt? Zowel mijn oom en tante als de ouders van mijn vader zijn bereid aan mij een bedrag te schenken voor de bouw van een woning.

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Niet ouders maar familie belastingvrij schenken?

Bericht door Kraaijenbrink » zo 22 dec 2013, 22:10

Beste,

De regeling om belastingvrij te schenken voor een investering in een woning is inderdaad verruimd. Het was al eerder aantrekkelijk om kinderen financieel te steunen bij het kopen van een huis of het aflossen van de hypotheek. Voorheen mocht een ouder zijn kind eenmalig maximaal 51.407 euro belastingvrij schenken om te investeren in zijn woning. Deze grens is sinds 1 oktober verhoogd naar 100.000 euro.

De regeling geldt niet alleen voor ouders > kinderen maar er kan belastingvrij worden geschonken aan wie je maar wilt. Dit kan familie zijn maar ook een goede vriend.

Plaats reactie