Hoe afslosboete hypotheek berekenen?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
.Gijbels
Lid bank forum

Hoe afslosboete hypotheek berekenen?

Bericht door .Gijbels » ma 23 dec 2013, 14:41

Hallo mensen van het bankenforum,

Wie kan mij helpen de aflosboete van mijn hypotheek te berekenen? De hypotheekvorm betreft een aflossingsvrije hypotheek die ik van het spaargeld van mij en mijn vrouw wil aflossen. Ik weet dat ik een boeterente moet betalen van 3,5% omdat mijn bank dat als rente hanteert voor vijf jaar rentevast. Ik heb de volgende gegevens kunnen achterhalen:
  • Hypotheek: 110.000 euro aflossingsvrij
  • Rente hypotheek: 5,4 procent voor vijf jaar
  • WOZ waarde: 287.000
Wie kan mij helpen de boete uit te rekenen die ik voor het aflossen van deze hypotheek bij mijn bank moet betalen?

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Hoe afslosboete hypotheek berekenen

Bericht door Marianne Hoenink » ma 23 dec 2013, 15:19

Beste,

Dank voor de uitgebreide gegevens, ik kan je hier zeker helpen om de boete te berekenen die je betaald voor het aflossen van de hypotheek. Op basis van de gegevens kan ik echter niet adviseren of aflossing in uw situatie verstandig is.

De aflosboete introductie
Eerst een korte introductie. De boete die je betaalt wordt berekend aan de hand van het het verschil tussen de rente die u betaalt en de rente die men momenteel berekent voor hypotheken met een gelijke rentevaste periode.

Aflosboete hypotheek berekenen
Op basis van bovenstaande gegevens is dat bij u het verschil tussen 5,4 procent contractrente en 3,5 procent actuele rente, oftewel 1,9 procent per jaar. Een snelle rekensom leert dat het dan op jaarbasis gaat om 2090 euro, op maandbasis om 174,17 euro. Over de komende vijf jaar zou het dan gaan om een bedrag van in totaal 10.450 euro.

Dat bedrag wordt echter teruggerekend naar vandaag omdat u de som ineens moet betalen. Dat berekent de bank normaal gesproken tegen de huidige rente, u betaalt aan hypotheek boete dus 9574 euro.

Rekening houden met boetevrij aflossen hypotheek
Daarnaast wordt rekening gehouden met het deel dat u per kalenderjaar boetevrij mag aflossen. Dat is in de regel tussen 10 procent en 20 procent van de oorspronkelijke hypotheekschuld. Mijn advies zou zijn om dit jaar alleen het boetevrij deel af te lossen en begin volgend jaar het restant met de eventuele boeterente. U kunt hiervoor uw spaargeld gebruiken.

Door eerst 10% aan boetevrij af te lossen wordt het boete bedrag wat je zou betalen begin 2014 lager. Omdat 10 procent het meest voorkomend is, kom ik daarmee uit op een bedrag van 8617 euro boete.

Plaats reactie