Verschil hypotheek vorm annuïteiten en lineair?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Soma
Lid bank forum

Verschil hypotheek vorm annuïteiten en lineair?

Bericht door Soma » wo 25 dec 2013, 11:47

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren om een huis te kopen. Gisteren heb ik het internet een beetje afgestruind naar informatie over mijn hypotheek mogelijkheden en de verschillende hypotheekvormen. Ik heb soms echter zo veel informatie gevonden dat ik niet meer weet wat nou klopt. Sommige websites vermelden iets heel anders dan dat andere websites dat doen! Hoe weet ik nu wat er dan klopt? Daarom wil ik hier op het forum aan jullie vragen of jullie kort maar krachtig uit kunnen leggen wat het verschil is tussen een annuïteiten hypotheek en lineaire hypotheek.

:thumbup:

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Verschil hypotheek vorm annuïteiten en lineair?

Bericht door Marianne Hoenink » wo 25 dec 2013, 12:08

Bij zowel de annuïtaire hypotheek als wel de lineaire hypotheek betaalt je maandelijks naast rente ook aflossing, en je schuld zal dus met de jaren dalen.

Wat is een Annuïteitenhypotheek
Een annuïteit is een ander woord voor 'vast bedrag'. Bij een annuïtaire hypotheek betaal je een constant bedrag per maand (even uitgaande van dezelfde rente). Dit vaste bedrag bestaat uit een deel rente die je moet betalen over de lening. Het andere deel is de aflossing, waarmee je de lening terug betaalt.

Hoewel je bij een annuïteitenhypotheek iedere maand hetzelfde bedrag betaalt, ben je in de praktijk iedere maand een beetje duurder uit. Alleen de rente is namelijk aftrekbaar van de belasting. Het belastingvoordeel wordt gaandeweg steeds kleiner, omdat je steeds minder rente betaald. Dat moet ik misschien even uitleggen. Doordat je in het begin nog niet veel afgelost hebt bestaat het grootste deel uit rente betaling. Gedurende de jaren los je het hypotheekbedrag verder af waardoor je dus uiteindelijk een kleiner deel rente blijft. Het maandbedrag blijft gelijk, maar je schuld neemt af en daardoor dus ook het maandelijkse bedrag aan rente.

Voordelen annuïteitenhypotheek
  • Dit is een eenvoudige, heldere hypotheekvorm.
  • Je hebt belastingvoordeel en relatief lage lasten in de beginperiode.
  • Het geleende bedrag is gegarandeerd afgelost als de hypotheek afloopt.
Nadelen annuïteitenhypotheek
  • Je netto woonlasten worden steeds hoger.
  • In de beginfase los je nauwelijks af.
  • Het is over de hele looptijd bekeken een relatief dure hypotheekvorm.
Wat is een Lineaire hypotheek
Dan de lineaire hypotheek. Deze is anders van opzet. Bij de lineaire hypotheek los je iedere maand een vast bedrag af gedurende de looptijd, waardoor de schuld en de rente (maar dus ook de fiscale aftrek) jaarlijks lager worden. Omdat u maandelijks hetzelfde bedrag aflost, zal het bedrag dat u aan rente verschuldigd bent dalen. En tezamen zorgen deze twee bedragen dus voor een afnemende hypotheeklast.

Voordelen Lineaire hypotheek
  • Je betaalt gelijk een stuk van je schuld af.
  • Je hypotheeklasten nemen iedere maand wat af.
  • Je betaalt in totaal minder rentevergoeding dan bij bijvoorbeeld de annuïtaire hypotheek.
Nadelen Lineaire hypotheek
  • Je lasten zijn aan het begin relatief hoog. (je moet dit dus kunnen dragen, door bijv. je salaris)
  • In de loop van de jaren neemt je belastingvoordeel af.

Plaats reactie