Geld lenen zonder rente mogelijk?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Cindy Jongejan
Lid bank forum

Geld lenen zonder rente mogelijk?

Bericht door Cindy Jongejan » do 26 dec 2013, 22:20

Hallo,

Ik heb begin volgend jaar geld nodig. Een optie is een lening afsluiten. In dat geval betaal ik rente bovenop het bedrag wat ik terug moet betalen. Dat wil ik niet want ik vind de rentes veel te hoog.

Is het mogelijk om ergens geld te lenen zonder rente?

Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan geld lenen en het binnen een paar maanden of een jaar terug betalen. Is dat mogelijk? Of moet ik bij familie zijn? Hebben jullie betrouwbare tips om geld zonder rente te lenen?

Herman
Lid bank forum

Re: Geld lenen zonder rente mogelijk?

Bericht door Herman » do 26 dec 2013, 22:40

Hallo,

Als je geld wilt lenen zonder daarover rente te moeten betalen dan kan dit niet bij een financiële instelling zoals een bank of andere kredietverstrekker. De rente is de vergoeding die de bank of kredietverstrekker ontvangt voor het uitlenen van zijn of haar geld. Een bank of kredietmaatschappij is in feite gewoon een bedrijf dat winst wil maken.

Waar geld zonder rente lenen?
Waar kun je dan wel terecht voor een lening? Wil je geld lenen zonder rente, dan ben je aangewezen op lenen bij particulieren. U moet hiervoor bij ouders, familie, vrienden of kennissen zijn. Ik raad u met klem aan nooit bij onbekenden een lening aan te gaan! Dat zeg ik mede vanwege een aantal bekende oplichterij praktijken en andere addertjes onder het gras.

Ouders, familie en kennissen
Je zal dus snel bij je ouders, familie (broer, zus, neef, nicht, oom en tante) uitkomen voor het aangaan van een lening zonder rente. Een andere optie zijn vrienden en kennissen. Een ander voordeel is dat u niet bekend komt te staan dat u een lening heeft, wat weer gevolgen kan hebben voor het afsluiten van een hypotheek. Ook is het een optie voor mensen die een BKR notering hebben.

Overeenkomst lening.
Ik raad je aan de de afspraken over de lening goed vast te leggen in een contract. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en voorkom je problemen achteraf. De registratie houdt in dat wordt vastgelegd dat er een lening is, tussen wie de overeenkomst bestaat, en wanneer de lening is opgesteld.

Truc geld lenen zonder rente
Dan nu de truc om een lening zonder rente af te sluiten. Het zit namelijk zo dat de Belastingdienst verplicht stelt dat je over de lening een marktconforme (ongeveer gelijk aan rente bank/kredietverstrekker) rente betaalt.

Als je dus een lening af wilt sluiten zonder rente bij je familie dan is het van belang dat de rente onder de vrijstelling voor de schenkbelasting blijft. In 2013 mag je jaarlijks 5.141 euro belastingvrij ontvangen van je ouders. Voor overige schenkingen, bijvoorbeeld van andere familieleden, vrienden of kennissen geldt een jaarlijkse vrijstelling van 2.057 euro. De truc is dus dat je feitelijk geen rente betaald door er voor te zorgen dat de rente als een schenking wordt gezien. En die rente valt dan weer onder de regels voor de schenkingsbelasting, je leent dus geld zonder rente te betalen.

Voorbeeld
Bij een renteloze lening van € 10.000 betekent deze regeling dus een fictieve schenking van € 600 (6% rente). Je ouders schenken op een later moment een deel van de ontvangen rente aan hun kind. Gelukkig hoeft het kind hierover geen schenkbelasting te betalen, omdat dit bedrag binnen de jaarlijkse schenkingsvrijstelling valt van € 5.000.

Heb je maar 5000 euro nodig? Kijk dan of je ouders niet direct een (belastingvrije) schenking willen doen.

Tot zover. Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag!

Cindy Jongejan
Lid bank forum

Re: Geld lenen zonder rente mogelijk?

Bericht door Cindy Jongejan » vr 27 dec 2013, 10:17

Bedankt voor je antwoord en advies :thumbup:

Plaats reactie