Waar een lening afsluiten?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Elles Geven
Lid bank forum

Bericht door Elles Geven » do 26 dec 2013, 23:07

Ik wil een lening afsluiten, waar of bij wie kan ik het beste die lening afsluiten?

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Waar een lening afsluiten?

Bericht door Henk de Vries » vr 27 dec 2013, 13:32

Beste Elles,

Een korte maar krachtige vraag. Het antwoord kan evenwel net zo kort zijn: dat hangt af van uw wensen en situatie. Ik zal hierop een toelichting geven

Bij wie kun je een lening afsluiten? Een lening sluit je doorgaans af bij een bank of kredietverstrekker. Het aantal aanbieders van leningen in Nederland is groot. Mijn advies is dit altijd te doen bij een kredietverstrekker die een AFM-vergunning heeft! Is je eerste indruk slecht, kijk dan meteen verder. Een overzicht van aanbieders en leningen vergelijk je onder andere op websites als independer.nl en geld.nl

Wel of niet lenen?
Een lening is iets waar je goed over na moet denken. De instellingen die een lening verstrekken doen dat om er (veel) geld aan te verdienen. Als je een lening afsluit zit je hier een lange tijd aan vast. Naast dat je maandelijks een deel van de lening terug moet betalen, betaal je daar boven op ook maandelijks een flink bedrag aan rente. Die rente kan gedurende de looptijd bovendien stijgen, wat betekent dat je nog meer maandelijkse kosten hebt aan de lening. Een lening kan uiteindelijk een zware last kan worden.

Als het anders kan, dan is mijn advies leen niet! Zeker niet voor consumptiegoederen als een auto, nieuwe TV, etc...

Zes basisregels waarmee je onnodig risico kunt vermijden:
  • Controleer of de aanbieder of bemiddelaar een vergunning heeft
  • Pas op met telefonische benadering
  • Bemiddelingskosten zijn verboden en verzekeringsadvies is niet verplicht
  • Pas op met bezoek van een adviseur aan huis
  • Teken niet onder druk
  • Houd rekening met de kosten op lange termijn
Om je vraag beter te kunnen beantwoorden heb ik wat meer informatie nodig, bijvoorbeeld over je wensen, eisen, behoeften en hoeveelheid geld je wil lenen en hoeveel je maandelijks terug kunt betalen.

Plaats reactie