Veranderingen hypotheekrenteaftrek (afgeschaft?)

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
David
Lid bank forum

Veranderingen hypotheekrenteaftrek (afgeschaft?)

Bericht door David » za 28 dec 2013, 21:43

Hallo,

Ik wil graag weten wat er de komende jaren veranderd aan de hypotheekrenteaftrek en welke gevolgen dat voor mij zou kunnen hebben. Ik wil namelijk over een paar maanden een huis kopen en daar natuurlijk een hypotheek afsluiten. Of is de hypotheekrente afgeschaft?

Met vriendelijke groet,

David

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Veranderingen hypotheekrenteaftrek (afgeschaft?)

Bericht door Marianne Hoenink » za 28 dec 2013, 22:02

Beste David,

Bedankt voor je vraag. De hypotheekrenteaftrek is al jaren een politiek discussiepunt maar inmiddels zijn er een aantal zaken duidelijk geworden.

Verandering hypotheekrenteaftrek
De hypotheekrente is niet afgeschaft. Wel gaat de hypotheekrenteaftrek in stappen omlaag naar maximaal 38 procent in 2041. Dit gebeurt in stappen van 0,5% per jaar. De eerste stap wordt in 2014 gezet: woningbezitters mogen dan maximaal 51,5 procent aftrekken. U mag de rente van een lening maximaal 30 jaar aftrekken. U kunt dus de komende jaren nog gewoon de rente die u als koper van een huis betaalt over uw hypotheek, aftrekken van uw belastbaar inkomen. De rente die u betaalt op uw hypotheek kan u aftrekken van uw inkomen uit box 1. Daaronder valt uw inkomen uit werk en woning. Hierdoor betaalt u minder inkomensbelasting.

Alleen nog hypotheekrenteaftrek als u de hypotheek aflost
Vanaf 1 januari 2013 zijn de voorwaarden voor renteaftrek voor nieuwe hypotheken aangescherpt. U mag de rente over nieuwe eigenwoningschulden alleen aftrekken als de eigenwoningschuld (lening waarover u de hypotheekrente mag aftrekken) volledig en binnen 360 maanden (30 jaar) minimaal annuïtair wordt afgelost. Bij een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek is uw schuld na 30 jaar wel volledig afgelost. Sinds 2013 mag u bovendien alleen nog hypotheekrente aftrekken als u uw hypotheek aflost.

Dat geldt alleen voor nieuwe gevallen: had u al een aflossingsvrije hypotheek, dan blijft de aftrek voor u gewoon overeind. Startersleningen zijn wel uitgesloten van deze regeling.

In ruil van de hypotheekrenteaftrek komt er (waarschijnlijk) een belastingteruggave. Ter verzachting van de pijn gaat de ondergrens van de hoogste belastingschijf omhoog van 56.491 euro naar 62.941 euro.

Hoeveel hypotheekrente krijg ik terug?
Welk percentage u mag aftrekken hangt af van hoeveel belasting u betaalt: 37 procent, 42 procent of 52 procent. Stel: u betaalt 10.000 euro hypotheekrente in een jaar en valt in de belastingschijf van 42%, dan mag u 4.200 euro van uw inkomen in box 1 aftrekken. u kunt deze kosten aftrekken na afloop van het jaar in uw belastingaangifte, of tijdens het jaar al via een voorlopige aanslag.

Heeft u nog vragen, stel ze gerust hier op het bankenforum!

Plaats reactie