Geld lenen: Hoe verstandig lenen zonder problemen te krijgen

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Sugars
Lid bank forum

Geld lenen: Hoe verstandig lenen zonder problemen te krijgen

Bericht door Sugars » ma 30 dec 2013, 11:50

Hallo,

Op voorhand excuses als ik een zielig verhaal ga ophangen hier maar ik wil een klein beetje geld gaan lenen voor de aanschaf van een wasmachine. Ik ben sinds kort alleenstaande moeder en met een kleine is het niet meer te doen om zonder wasmachine te leven.

Ik ben zelf helemaal niet zo van het geld lenen, maar het kan echt niet anders nu. Gelukkig gaat het maar om een klein geld bedrag, ongeveer zo'n 250-300 euro voor de aanschaf van de machine.

Ik werk ongeveer 2 dagen in de week (16 uur). Daarnaast krijg ik nog inkomsten via belasting, kindertoeslag, etc. Maar helaas niet genoeg om geld te sparen dat op korte termijn genoeg is om een dure aankoop als een wasmachine te kunnen betalen.

Vinden jullie het verstandig dat ik voor dit kleine geld bedrag een lening afsluit? Hoe kan ik verstandig lenen zonder problemen?

Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen alvast.

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Geld lenen: Hoe verstandig lenen zonder problemen te kri

Bericht door Henk de Vries » ma 30 dec 2013, 13:03

Goedemiddag

Als de aankoop echt niet meer kan wachten (begrijpelijk met een klein kind) en je kunt niet iedere maand wat geld opzij zetten voor de aankoop dan kun je een persoonlijke lening overwegen. Wel raad ik je aan om eerst te kijken of je de komende maanden echt niet elke maand een klein bedrag opzij kunt zetten op je spaarrekening voor de aankoop van deze wasmachine. Dat zeg ik ook omdat je de lening straks ook maandelijks terug moet betalen, en je dus ook maandelijks een extra bedrag kwijt bent aan terugbetalen van de lening met daarbij de rente opgeteld. Dat kan aardig oplopen. Je kunt dus beter sparen als die mogelijkheid er is.

Inzichtelijk maken wat de lening je maandelijks gaat kosten
Kortom: maak van te voren inzichtelijk wat de lening je gaat kosten. Dat doe je door uit te rekenen wat de lening je maandelijks kost aan terugbetalen en aan rente gedurende de looptijd. Ik kan deze berekening hier ook voor je maken, als je mij de gegevens over de lening aanlevert ;) Het lijkt een klein bedrag die 250-300 euro maar kan met rente aardig oplopen. En met de rente en terugbetaling van de lening heb je uiteindelijk maandelijks minder geld voor andere uitgaven.

Vergunning kredietverstrekker
Mijn tweede tip is om niet zomaar een lening te kiezen van het internet. Controleer of een aanbieder wel een vergunning heeft bij de Autoriteit Financiële Markten(AFM). Zij houden toezicht op banken en kredietverstrekkers. Of een kredietverstrekker een vergunning heeft kun je controleren op de website van de AFM.

Leningen vergelijken
Vergelijk ook zeker de verschillende leningen met elkaar. Kom je moeilijke begrippen tegen, denk je een goede lening te hebben gevonden? Laat het dan hier op het bankenforum even weten dan kunnen we met je mee kijken en advies geven!!

Waar je op moet letten bij de vergelijking zijn: de looptijd, de rente en de totale kosten. Lees ook altijd goed de voorwaarden door, zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Succes, en als je vragen hebt of een mogelijke interessante lening hebt gevonden, kom dan hier nog even terug om ons advies te vragen. We helpen je graag om een verstandige keus te maken.

Plaats reactie