Sparen of lening aflossen?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Rico-haarlem
Lid bank forum

Sparen of lening aflossen?

Bericht door Rico-haarlem » ma 30 dec 2013, 12:09

Op mijn 18e heb ik een lening van 6000 euro afgesloten voor de aankoop. Inmiddels weet ik beter en was dit het stomste wat ik had kunnen doen. Zeker ook omdat ik nog spaargeld had dat mijn grootouders voor mij hadden gespaard. Het leek echter zo aantrekkelijk, snel over geld beschikken en op het gemak maandelijks terug betalen. Naïef dat ik toen was, zie ik nu maandelijks hoeveel de lening me kost en in totaal al gekost heeft. Te gek voor woorden :oops: :cry:

Ik betaal nu ongeveer 50 euro per maand. Ik geef toe dat is nog te overzien, maar toch. Voor de verbouwing van mijn verloofde haar huisje hebben we inmiddels gezamenlijk wat geld gespaard, dat willen via de spaarrekening en rente laten groeien. Zij wil namelijk ook graag van de lening af. Het gaat echter niet om een hoognodige verbouwing maar het lijkt ons wel handig om niet te wachten met sparen totdat mijn lening is afgelost.

Of adviseren jullie geld gebruiken voor een vervroegde aflossing of is het verstandiger om het te sparen? Graag had ik hier op het bankenforum advies van jullie gekregen.

Herman
Lid bank forum

Re: Sparen of lening aflossen?

Bericht door Herman » ma 30 dec 2013, 13:05

Hallo Ricco,

Ik zou je willen adviseren de lening eerst aflossen. Zie mijn toelichting hieronder.

Lage rente op spaarrekening
De rente op spaarrekeningen is momenteel erg laag, variërend tussen 1,2 en 1,8%. De spaarrente zal daarmee nooit boven de rente die je betaald over de leningen komen. Een spaarrekening met 1000 euro levert je bij 1,4 procent rente bijvoorbeeld jaarlijks maar 14 euro!

Hoge rente en aflossing op lening
Je geeft aan dat je maandelijks 50 euro aan aflossing + rente van de lening kwijt bent. Door je lening af te lossen betaal je geen hoge rentekosten meer op je lening en kun je daarna weer verder sparen. Het bespaart je maandelijks letterlijk geld als je van deze vervelende lening af bent of de lening drastisch kunt verminderen.

Ik zou de prioriteit dus leggen bij het aflossen van de lening. Zeker als je dat spaargeld niet direct nodig hebt. De lening kost je namelijk nu gewoon maandelijks veel geld, wat je straks liever wilt sparen.

Spaargeld achter de hand
Ik raad je nog wel aan om iets van spaargeld achter de hand te houden. Dit in verband met onvoorziene uitgaven zoals een kapote koelkast, auto of andere zaken die direct vervangen moeten worden. Iets van een buffer opbouwen op een spaarrekening, ongeacht de lagere rente, is helemaal niet verkeerd.

Sparen is belangrijk, maar je lening aflossen ook. Je kunt beiden combineren of ze afwisselen, zolang je maar weet waarom je het één of het ander doet of laat.

Plaats reactie