Hypotheekrente op dit moment lange tijd vastzetten?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Zeeuws voordeel
Lid bank forum

Hypotheekrente op dit moment lange tijd vastzetten?

Bericht door Zeeuws voordeel » ma 30 dec 2013, 14:09

De hypotheekrente is de afgelopen tijd gedaald. Ik heb net een brief van mijn bank gehad dat mijn rentevastperiode bijna afgelopen is. Is het nu verstandig om de hypotheekrente weer voor een langere tijd vast te zetten, of moet ik juist kiezen voor een kortere rentevast periode?

van Riet
Lid bank forum

Re: Hypotheekrente op dit moment lange tijd vastzetten?

Bericht door van Riet » ma 30 dec 2013, 15:05

Het kiezen van een langere periode brengt ook een hogere hypotheekrente met zich mee. Als je verwacht dat de hypotheekrente gelijk blijf of nu gaat dalen, is het verstandiger om te kiezen voor een kortere rentevaste periode.

Ondanks dat je met een langere rentevaste periode een iets hogere rente betaalt kies je wel voor meer zekerheid. Stijgt de rente dan zit je over deze lange periode nog veilig. De kans is klein, maar het kan wel. Bedenk ook dat de besparing nu gaat over tienden van procenten. Dit terwijl het niet uitgesloten is dat de rente over een aantal jaren naar de 8 procent of hoger gaat. Het zal in ieder geval niet de eerste keer zijn. Dan spreken we dus niet meer over een besparing van een paar honderd of duizend euro per jaar, maar over het verschil tussen het wel of niet kunnen betalen van je hypotheek. Wederom, de kans is (heel) klein maar hij is er wel.

Hoewel we het niet helemaal in kunnen schatten of in de hand hebben is het niet de verwachting dat de rente explosief zal stijgen.De kans is zelfs groot dat de rente nog wel iets zal zakken. Daarom zou ik persoonlijk op dit moment kiezen voor een korte rentevaste periode. Of dat voor jou verstandig is hangt ook af of jullie eventueel een stijging kunnen opvangen met spaargeld of ander vermogen.

Mijn advies zou zijn om deze vraag ook nog met je adviseur te bespreken. Zij kunnen je helpen om inzicht te krijgen in de diverse scenario's die voor jullie financiële situatie van toepassing zijn. Deze gegevens hebben wij hier niet voor handen en we kunnen dus alleen bovenstaand algemeen advies geven.

Heb je vragen? Stel ze gerust hier op het forum.

Plaats reactie