Heeft mijn leeftijd gevolgen voor het afsluiten hypotheek?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Martens
Lid bank forum

Heeft mijn leeftijd gevolgen voor het afsluiten hypotheek?

Bericht door Martens » ma 30 dec 2013, 15:05

Hallo

Ik ben inmiddels al een tijdje de 50 gepasseerd. Ik wil mijn eigen huis gaan verkopen en een nieuw huis kopen. Daarvoor moet ik een nieuwe hypotheek afsluiten. De overwaarde uit mijn oude huis is niet groot, maar ik houd gelukkig geen restschuld over.

Nu speelt die leeftijd misschien wel mee bij een hypotheekaanvraag zat ik me vandaag te bedenken. Klopt dat? Tot welke leeftijd kan je nog een hypotheek afsluiten, heeft mijn leeftijd gevolgen voor het verkrijgen van een hypotheek?

Reuvers
Lid bank forum

Re: Heeft mijn leeftijd gevolgen voor het afsluiten hypothee

Bericht door Reuvers » ma 30 dec 2013, 15:42

Beste heer/mevrouw Martens,

U geeft niet aan hoe oud u precies bent. Hoe dan ook, er geldt doorgaans geen vastgestelde maximumleeftijd voor het afsluiten van een hypotheek.

Dat neemt niet weg dat een hypotheekverstrekker mogelijk de leeftijd wel zal meewegen in de beslissing en hoogte van de hypotheek. Meewegen in de zin dat ze zullen eisen dat u naast de hypotheek ook een overlijdensrisicoverzekering afsluit bij de hypotheek. Dat geeft de bank of hypotheekverstrekker garantie dat de hypotheeklening terug betaald kan worden na overlijden. En op die overlijdensrisicoverzekering zit helaas wel weer een maximumleeftijd van 60-70 jaar. Hoe later je deze verzekering afsluit hoe hoger de premie al zijn.

Een andere optie is eigen geld gebruiken voor de aankoop van een hypotheek zodat er een lagere hypotheek afgesloten kan worden. Op die manier loopt de bank met het verstrekken van een lagere hypotheek weinig risico wanneer de woning noodgedwongen verkocht moet worden.

Er geldt dus geen maximum leeftijd, maar de leeftijd kan wel gevolgen hebben voor de eisen die een bank stelt. Ik raad u aan contact op te nemen met een hypotheekadviseur, al dan niet bij uw bank.

Plaats reactie