Echtscheiding: uitkopen van ex-partner na scheiding (2013)?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Rennenberg
Lid bank forum

Echtscheiding: uitkopen van ex-partner na scheiding (2013)?

Bericht door Rennenberg » zo 02 feb 2014, 17:59

Hallo,

Ik ga scheiden van mijn partner. Ik wil, en kan, in het huis blijven wonen. Nu wil ik mijn ex-partner uitkopen uit de hypotheek/huis. Waar moet ik rekening mee houden? We hebben een annuitiare hyptotheek.

van Riet
Lid bank forum

Re: Echtscheiding: uitkopen van ex-partner na scheiding (201

Bericht door van Riet » zo 02 feb 2014, 19:51

Goedenavond,

Is de overeenkomst na 31-12-2012 tot stand gekomen? Dan moet je, om je partner uit te kopen, de hypotheek minstens op annuïtaire basis aflossen.

Annutair aflossen na 1 januari 2013
Als u op of na 1 januari 2013 uw ex uitkoopt en u hiervoor een extra lening aangaat, dan krijgt u te maken met strengere fiscale regels. Vanaf 1 januari 2013 zijn de voorwaarden voor renteaftrek namelijk aangescherpt. U mag de rente over de extra lening, die noodzakelijk is voor uitkoop, alleen aftrekken als deze lening volledig en binnen 360 maanden (30 jaar) minimaal annuïtair wordt afgelost. U bent dus verplicht om de lening op ten minste annuitaire basis af te lossen. Deze verplichting moet zijn opgenomen in de hypotheekakte. Ook moet jaarlijks aan deze aflossingsverplichting worden voldaan. Ook als u het gedeelte van de bestaande lening van uw ex-partner overneemt, bent u voortaan verplicht deze annuïtair af te lossen om recht te behouden op renteaftrek. U valt namelijk alleen voor de hoogte van uw eigen leningdeel op 31 december 2012 onder het
overgangsrecht. Voldoet een hypotheeklening niet aan de eisen of wordt de aflossingsverplichting niet nageleefd, dan verliest u het recht op hypotheekrenteaftrek voor dit deel van de lening. Je hypotheeklasten gaan dus omhoog.

De bovengenoemde strengere eisen voor renteaftrek gelden niet als u met uw partner in 2012 schriftelijk en onherroepelijk bent overeengekomen dat u uw partner zal uitkopen. Meestal zal dit afgesproken zijn in een echtscheidingsconvenant.

Proefberekening
Stel dat de waarde van de woning € 300.000 is en de gezamenlijke eigenwoningschuld op de woning € 320.000 (aflossingsvrij). De overeenkomst wordt afgesloten in 2013, dus met ingang van de nieuwe regeling.

De helft van de gezamenlijke eigenwoningschuld, zijnde € 160.000, behoort toe aan de man. Dit deel mag op basis van overgangsrecht aflossingsvrij worden voortgezet. Vervolgens koopt de man zijn ex uit voor een bedrag van € 150.000, zijnde de helft van de waarde van de woning. Het bedrag van € 150.000 is voor de man een nieuwe, extra, igenwoningschuld. Wil hij over dit bedrag van € 150.000 recht hebben op renteaftrek, dan moet hij deze schuld ten minste volgens een annuïtair aflossingsschema in maximaal 360 maanden volledig aflossen.

Voor de vertrekkende partner geldt dat zij bij aankoop van een nieuwe eigen woning vóór 31 december 2014 op basis van het overgangsrecht € 160.000 als (bestaande) eigenwoningschuld aflossingsvrij mag aanhouden. Wil zij boven dit bedrag recht hebben op renteaftrek, dan zal het meerdere volgens een ten minste annuïtair aflossingsschema in maximaal 360 maanden volledig moeten worden afgelost. De vrouw realiseert door de uitkoop een negatieve eigenwoningreserve van € 10.000. Houdt zij hierdoor een restschuld, dan is de rente over deze restschuld maximaal 10 jaar aftrekbaar in box 1.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust

Plaats reactie