Starten met aandelen, waar beginnen? Tips?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Edwin
Lid bank forum

Starten met aandelen, waar beginnen? Tips?

Bericht door Edwin » wo 20 nov 2013, 13:05

Ik wil gaan starten met het aankopen en verkopen van aandelen. Het klinkt allemaal heel eenvoudig, maar hoe pak ik dit aan?

Wie heeft voor deze starter tips om van aandelen kopen een succes te maken.

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Starten met aandelen, waar beginnen? Tips?

Bericht door Henk de Vries » wo 20 nov 2013, 13:14

Voordat je aandelen gaat kopen is basiskennis noodzakelijk. Lees boeken van succesvolle beleggers is een begin, evenals achtergronden op verschillende websites. Met gerichte inhoudelijke vragen kunnen we je hier op het banken forum uiteraard ook goed helpen!

Mijn tweede tip zou zijn om alleen aandelen te kopen van bedrijven waar je 1. een goed gevoel bij hebt, 2. verschillende redenen kunt benoemen waarom je aandelen zou moeten kopen van dit bedrijf (en dan niet alleen vanuit financieel perspectief) en 3. je een redelijk beeld kunt vormen over het koersverloop (blijft uiteraard juist het spel van aandelen kopen).

Daarnaast zou ik je aanraden te starten met kleine bedragen, om het kopen en verkopen in de vingers te krijgen. Houd de volgende data bij; de datum van je transacties, prijs van de aandelen, het aantal aandelen, je winst of verlies, brokerkosten en belasting op eventuele dividenden. Het kan ook erg handig zijn om de redenatie van je aan- en verkoopbeslissingen vast te leggen. Dit kan ook op papier en hoeft niet direct met geld op de echte markt. TIP is dus om pas te starten als je echt zeker bent over je handelsvaardigheden en inzicht, zodat je niet onnodig geld verliest.

Over dag geld verliezen: begin pas met aandelen als je het geld ook kunt missen, dus als je een buffer hebt om klappen als het verliezen van je baan op te vangen.

Tot zover even, als je vragen hebt hoor ik het graag. Mogelijk hebben anderen ook nog tips voor je.

Plaats reactie