Risico nemen beleggen: beloond met hoger rendement?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Thijs Hilferink
Lid bank forum

Risico nemen beleggen: beloond met hoger rendement?

Bericht door Thijs Hilferink » wo 20 nov 2013, 15:15

Wat is jullie ervaring, wordt onzekerheid en risico's in beleggingen doorgaans beloond met een hoger rendement?

Kortom moet ik risico's nemen om een hoger rendement te halen of is dat niet verstandig en ga ik best voor wat meer stabielere beleggingen?

van Riet
Lid bank forum

Re: Risico nemen beleggen: beloond met hoger rendement?

Bericht door van Riet » wo 20 nov 2013, 17:37

Mijn beeld en antwoord zijn alsvolgt:

Beleggen is nooit helemaal zonder risico. Hoeveel risico u loopt, hangt af van de soort beleggingen die u in uw portefeuille opneemt en van welke combinaties u erin opneemt. Als u voor beleggingen kiest die erg beweeglijk zijn, loopt u daardoor een groter risico. Wie risico neemt, wordt niet automatisch met een positief rendement beloond. Tot zover zal het verhaal je duidelijk zijn.

Toch spelen het ingeschatte risico en het verwachte rendement vaak een belangrijke rol bij de afwegingen die beleggers maken en bij hun beslissingen. Bedenk dus goed hoeveel risico u met uw vermogen wilt lopen. Koersdalingen kunnen bijvoorbeeld verschillende oorzaken hebben, die zijn niet altijd inzichtelijk en kunnen positief of negatief uitpakken. De globalisering zorgt ervoor dat de verschillende economieën in de wereld steeds meer vervlochten raken. Dit heeft als voordeel dat u in een toenemend aantal landen kunt beleggen, maar heeft ook tot gevolg dat het alsmaar moeilijker wordt om te overzien welke factoren er allemaal invloed hebben op de beurzen.

Plaats reactie