Risico's van beleggen beperken (tips gezocht)

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Bas v.d. Sande
Lid bank forum

Risico's van beleggen beperken (tips gezocht)

Bericht door Bas v.d. Sande » vr 22 nov 2013, 08:19

Ik heb nog een vraag. Ik weet nu wat de risico's van beleggen in zijn algemeen zijn. Op zich kan ik daar wel wat mee, de oplossing daarvoor is soms even logisch nadenken. Echter vraag ik me af, hebben jullie naast het benoemen van de risico's ook tips om die risico's van beleggen te beperken?

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Risico's van beleggen beperken (tips gezocht)

Bericht door Henk de Vries » vr 22 nov 2013, 12:13

Een goede voorbereiding is belangrijk als u wilt gaan beleggen. U heeft namelijk zelf veel invloed op de risico’s die u loopt. Bedenk daarom voordat u gaat beleggen wat uw doelstellingen, mogelijkheden en verwachtingen zijn:
  • Kunt u uw geld voor langere tijd missen?
  • Bent u bereid om risico’s te lopen?
  • Belegt u om uw inkomen aan te vullen of wilt u een vermogen opbouwen voor later?
  • Gaat u voor het eerst beleggen of bent u een doorgewinterde belegger?
Dat gezegd hebbende, onderstaand mijn tip:

Het belangrijkste dat u kunt doen om risico’s te vermijden is: uw beleggingen spreiden. Dan spreidt u namelijk ook de risico’s. U kunt beleggingen spreiden over verschillende beleggingscategorieën (zoals aandelen, obligaties, onroerend goed, deposito’s). Maar ook daarbinnen kunt u spreiden. Zo kunt u aandelen kopen uit verschillende sectoren, of obligaties met verschillende looptijden. Een praktische manier om uw beleggingen te spreiden is het deelnemen in beleggingsfondsen

Uit ervaring weet ik dat aandelen en obligaties elkaars risico min of meer dempen. Hoewel obligaties bij een gemengde portefeuille meestal aan aandelen worden toegevoegd om het risico te verlagen, blijkt een belegging die voor 100% uit obligaties bestaat namelijk gek genoeg een hoger risico met zich mee te brengen dan een portefeuille die voor 90% uit obligaties en voor 10% uit aandelen bestaat. Deze en andere vormen van spreiding, zoals geografische spreiding en spreiding over subcategorieën en verschillende fondshuizen, zijn – samen met de factor tijd – belangrijke instrumenten om uw risico te beheersen.

Plaats reactie