Verschil tussen beleggen in aandelen en obligaties?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Hursqu
Lid bank forum

Verschil tussen beleggen in aandelen en obligaties?

Bericht door Hursqu » za 23 nov 2013, 15:09

Ik ben aan het twijfelen in welke vorm van beleggen ik mijn geld wil stoppen. Wie kan mij het verschil tussen beleggen in aandelen en beleggen in obligaties zo duidelijk als mogelijk uitleggen?

Herman
Lid bank forum

Re: Verschil tussen beleggen in aandelen en obligaties?

Bericht door Herman » za 23 nov 2013, 16:22

Hallo Hursqu,

Aandelen
Bij aandelen koop je in principe een deel van een onderneming. Je koopt in feite een deel van een onderneming. Gaat het goed met die onderneming, dan profiteer je als aandeelhouder direct doordat je winstdeling/ winst uitkering ontvangt in de vorm van dividend. Verder zal de waarde van je aandelen stijgen. Aandelen kunnen altijd worden verkocht en hebben meestal een oneindige levensduur.

Obligaties
Een obligatie is een lening van bijvoorbeeld de overheid of een bedrijf. Deze lening is verdeeld in kleine stukjes die in de vorm van losse obligaties worden aangeboden op de effectenbeurs. Je ontvangt jaarlijks rente over de lening. Obligaties worden binnen een afgesproken tijd uitbetaald en afgelost.

Let op:
Beide vormen brengen hun eigen risico's mee. Aandelen zijn risicovol omdat je hier binnen korte tijd aardig wat geld kunt verliezen, en bij obligaties is een voorbeeld van een risco de rente. Voordat je een keuze maakt raad ik je aan om goed de risico's van beide vormen in kaart te brengen.

Zelf heb ik naast andere vormen van beleggen een aantal obligaties lopen. De reden daarvoor is bij mij dat ik jaarlijks een bedrag ontvang zonder al te veel risico en daarmee mijn inkomen aan kan vullen. In het geval van aandelen is het namelijk elk jaar weer twijfelachtig of een bedrijf dividend uitkeert. Beleggen in obligaties biedt dus stabiliteit in je portemonnee.

Plaats reactie