Geld goedkope studentenlening beleggen?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Sebastian vd
Lid bank forum

Geld goedkope studentenlening beleggen?

Bericht door Sebastian vd » zo 17 nov 2013, 20:33

Als student heb ik de mogelijkheid om geld te lenen bij DUO/IB-groep, met een gunstige rente en afbetaalregeling. Ik loop er nu al bijna een half jaar mee in mijn hoofd, wat als ik zoveel mogelijk leen om de studiefinanciering en studentenlening vervolgens te investeren in aandelen? Is dit verstandig en hoe groot is de kans dat ik een hoger bedrag verdien dan de rente over de lening?

Maurice
Lid bank forum

Re: Geld goedkope studentenlening beleggen?

Bericht door Maurice » zo 17 nov 2013, 21:10

Geld lenen om te gaan speculeren op de aandelenmarkt is geen verstandige keuze. Zeker niet als je er geen tot weinig verstand van hebt. De kans is dan groot dat je minder verdient of je inleg grotendeels verliest. Mijn advies zou zijn om alleen geld te lenen bij DUO als het echt nodig is. Op een spaarrekening zetten is eveneens niet de moeite waard. De rentestand op dit moment is zeer laag, tegenover het rentebedrag dat je bij DUO betaalt over de openstaande lening.

Herman
Lid bank forum

Re: Geld goedkope studentenlening beleggen?

Bericht door Herman » za 28 dec 2013, 20:32

Hoewel het zeer onverstandig (sterker nog: dom) is om geld te lenen snap ik je vraag wel Sebastiaan. Denk echter wel aan de gevolgen straks bij het kopen van een huis. Bij het afsluiten van de hypotheek krijg je minder geld om het huis te kopen vanwege de lening die je tijdens je studententijd aangegaan bent. Daarnaast moet je gedurende een lange tijd de studentenlening terug betalen.

Dan nog een rekensom, niet over beleggen maar wel om de studentenlening op een spaarrekening te zetten. De beste vorm is dan een deposito spaarrekening. Op dit moment van schrijven (27-12-2013) is de hoogste rente op een dergelijke spaarrekening bij het vastzetten van het bedrag voor 1 jaar ongeveer 2%. Het rentepercentage over een lening en de prestatiebeurs in 2013 is vastgesteld op 0,6 procent op jaarbasis. In 2014 wordt dit 0,81 procent op jaarbasis. Stel dus dat je een heel jaar maximaal leent: 528 euro x 12 maanden = 6336 euro. Zet je dat een jaar vast op een deposito spaarrekening dan krijg je ongeveer 126 euro rente. Ik vraag me af of je daar de moeite en risico's moet lopen. Ik zeg, niet aan beginnen! Ik heb bovendien nog niet eens de rente over de lening en de mogelijke wijziging van de rente op de lening meegerekend.

Berken hier zelf hoe duur het lenen via duo is: http://www.duo.nl/studiepunt/rekenprog/ ... &periode=1

Plaats reactie