Zijn er kosten verbonden aan beleggen?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Sheppard
Lid bank forum

Zijn er kosten verbonden aan beleggen?

Bericht door Sheppard » ma 18 nov 2013, 18:58

Ik wil een deel van mijn geld gaan beleggen. Zijn er kosten verbonden aan beleggen? En zo ja waarom en aan wie betaal ik die kosten? :think:

Maurice
Lid bank forum

Re: Zijn er kosten verbonden aan beleggen?

Bericht door Maurice » ma 18 nov 2013, 21:10

Wat je aan kosten betaalt als je belegt, hangt af van veel factoren. verschillende manieren van beleggen kennen verschillende kostenstructuren. Mijn ervaring is overigens dat de totale kosten per manier van beleggen niet zo veel van elkaar verschillen. Doorgaans is het van groter belang dat je je goed buigt over jouw beleggingsdoel en jouw uitgangspunten als risicobereidheid en beleggingstermijn. Op basis daarvan kun je een goede verdeling over de verschillende beleggingscategorieën kiezen en een passende beleggingsportefeuille samenstellen.

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Zijn er kosten verbonden aan beleggen?

Bericht door Henk de Vries » wo 20 nov 2013, 13:02

Als belegger betaal je twee soorten kosten; directe en indirecte kosten. De directe kosten zijn vaak terug te vinden in het kostenoverzicht of dagafschrift van je rekening. De indirecte kosten zitten verborgen in de producten van je portefeuille. Het is daardoor lastig om zelf te bepalen wat de totale kosten zijn van je beleggingen en welke aanbieder je moet kiezen.

Voorbeelden van directe kosten zijn bewaarloon, transactiekosten, abonnementskosten, beheervergoeding, adviesvergoeding en prestatievergoeding.

Voorbeelden van producten met indirecte kosten zijn beleggingsfondsen en trackers. Je vindt deze kosten niet terug in je kostenoverzicht omdat de kosten worden verwerkt in de koers. De kosten worden dus in mindering gebracht op de waarde van de beleggingen. Deze kosten zijn niet altijd inzichtelijk (gemaakt), let hier dus extra goed op.

Afhankelijk van het product liggen deze indirecte kosten gemiddeld tussen de 0,5% en 2,5% per jaar. Het is dus belangrijk om vooraf op de hoogte te zijn van deze kosten. Voorbeelden van indirecte kosten zijn management fee, service fee, transactiekosten, accountancykosten en juridische kosten.

Plaats reactie