Zakelijke rekening depositogarantiestelsel

In dit forum kun je terecht met vragen, tips en ervaringen over alles wat met zakelijk bankieren te maken heeft.
Philipsen
Lid bank forum

Zakelijke rekening depositogarantiestelsel

Bericht door Philipsen » za 23 nov 2013, 16:38

Als eigenaar van een kleding winkel heb ik een zakelijke rekening afgesloten. Hoewel ik niet verwacht dat mijn bank zomaar omvalt wil ik voor de zekerheid toch nog een vraag stellen.

Valt mijn zakelijke (spaar)rekening ook onder het depositogarantiestelsel?

Herman
Lid bank forum

Re: Zakelijke rekening depositogarantiestelsel

Bericht door Herman » za 23 nov 2013, 16:59

Zakelijke rekeningen van kleine, niet-financiële ondernemingen komen ook in aanmerking voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. Kleine ondernemingen zijn ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren. Vanaf 1 juli 2015 zullen ook grote, niet-financiële ondernemingen onder de werking van het depositogarantiestelsel vallen.

Het tegoed van een onderneming wordt dus gegarandeerd door het depositogarantiestelsel indien de onderneming een verkorte balans mag publiceren. Heeft u een VOF, dan geldt de garantie voor de hele VOF. Uw onderneming moet echter wel aan twee van de volgende drie voorwaarden voldoet;
  • Activa minder dan 4,4 miljoen euro,
  • Netto-omzet minder dan 8,8 miljoen euro en
  • Gemiddeld aantal werknemers minder dan 50.
Niet alleen ondernemingen zoals een eenmanszaak of een BV vallen onder het depositogarantiestelsel voor bedrijven. Ook verenigingen, stichtingen en andere instanties vallen onder deze regeling zolang ze voldoen aan twee van de drie gestelde voorwaarden

Maurice
Lid bank forum

Re: Zakelijke rekening depositogarantiestelsel

Bericht door Maurice » za 23 nov 2013, 18:37

Let nog wel even op het verschil tussen een rechtspersoon (BV) of een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak ben je altijd een natuurlijk persoon, mocht je dus nog een priverekeking hebben lopen dan is deze niet gescheiden met je zakelijke rekening. Je kunt dan dus geen beroep doen op 100.000 euro voor beide rekeningen. Het depositogarantiestelsel geldt namelijk per persoon per bank, niet per rekening. Bij een BV is het scheiden wel mogelijk en kan je voor beide rekeningen een beroep kan doen op de garantie tot 100.000 euro

Plaats reactie