Waar staat SEPA voor? En wanneer ben ik SEPA proef

In dit forum kun je terecht met vragen, tips en ervaringen over alles wat met zakelijk bankieren te maken heeft.
Roy
Lid bank forum

Waar staat SEPA voor? En wanneer ben ik SEPA proef

Bericht door Roy » za 23 nov 2013, 19:28

Ik lees van alles over SEPA en als bedrijf SEPA proef worden, wat is SEPA en wat moet ik er voor doen?

Herman
Lid bank forum

Re: Waar staat SEPA voor? En wanneer ben ik SEPA proef

Bericht door Herman » za 23 nov 2013, 21:45

Wat is SEPA?
Single Euro Payments Area oftewel SEPA staat voor een gebied van meer dan 30 Europese landen, waaronder Nederland, met 1 betaalmarkt. Overschrijvingen, incasso's en batchbetalingen tussen de meeste Europese landen zijn binnen dit gebied net zo makkelijk uit te voeren als een binnenlandse betaling.

SEPA proof voor bedrijven
Tussen nu en 1 februari 2014 moet iedereen (bedrijven, overheid, burgers) in de Euro-landen over van nationale naar Europese betaalproducten. U moet rekening houden met ingrijpende veranderingen voor uw bedrijf. Deze brengen veel werk met zich mee. De gevolgen van SEPA zijn voor iedere organisatie anders. Hebt u bedrijven of consumenten als klant? Maakt u gebruik van automatische incasso? Het volgende geldt in ieder geval voor iedere organisatie:

Uw eigen rekeningnummer wijzigt in een IBAN nummer. Dus overal waar u nu uw rekeningnummer communiceert, zult u dit moeten aanpassen. Denk hierbij aan factuurlayouts, briefpapier en uw website.
De rekeningnummers van uw klanten en leveranciers veranderen. Dit zult u dus moeten omzetten in bijvoorbeeld uw betaalproducten en software-applicaties.

Daarnaast worden de standaarden van de meeste betaalmiddelen (overschrijvingen, incasso's) vervangen door nieuwe (SEPA)standaarden. Deze nieuwe (SEPA)standaarden maken aanpassingen noodzakelijk in onder meer uw administratie, software en bedrijfsvoering.

Kijk voor meer informatie over SEPA op www.sepa.nl of de Nederlandse Bank: http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/sepa ... bedrijven/

Plaats reactie