Hypotheek zelfstandig ondernemer: welke documenten nodig?

In dit forum kun je terecht met vragen, tips en ervaringen over alles wat met zakelijk bankieren te maken heeft.
Ascot
Lid bank forum

Hypotheek zelfstandig ondernemer: welke documenten nodig?

Bericht door Ascot » ma 30 dec 2013, 20:32

Na mijn studie ben ik direct als zelfstandig ondernemer aan de slag gegaan. Dat is nu inmiddels zo'n 4 jaar geleden. Gedurende die tijd heb ik bij mijn ouders en later in een huurhuis gewoond. Als ondernemer heb ik alle vrijheid om te gaan en staan waar ik wil en te doen wat ik echt leuk vind.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik een eigen huis wil gaan kopen. Ik hoor van iedereen dat ik als ZZP'er weinig kans maak op die hypotheek. Ze zeggen dat ik allemaal zaken moet overleggen om aan te tonen dat ik kredietwaardig ben. Wie kan mij vertellen welke zaken ik moet overleggen, zodat ik me goed voor kan bereiden op het hypotheek gesprek?

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Hypotheek zelfstandig ondernemer: welke documenten nodig

Bericht door Kraaijenbrink » ma 30 dec 2013, 20:53

Banken en hypotheekverstrekkers willen zekerheid. Voor werknemers is het meestal voldoende om in loondienst te zijn bij een bedrijf. Bij ondernemers wordt er altijd naar de inkomenshistorie van de laatste 3 jaren gekeken en meestal ook naar de prognose van het lopend jaar. Door de minimaal 3 jaren te middelen wordt een redelijke indicatie van het gemiddeld inkomen berekend:De stelregel is dat je de jaarcijfers van je onderneming over de afgelopen drie kalenderjaren moet kunnen laten zien.

De volgende documenten zijn van belang als je een hypotheek wilt afsluiten met een eigen onderneming:
  • Kopie legitimatiebewijs DGA(‘s) of IB ondernemer(s);
  • Kopie uittreksel(s) uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • De door een accountant goedgekeurde balansen en resultatenrekeningen van de afgelopen drie boekjaren met een prognose van het verwachte resultaat in het lopende boekjaar
  • Kopieën van ingediende inkomstenbelasting over de afgelopen drie jaar
  • Definitieve aanslagen van de inkomstenbelasting over de afgelopen drie jaar
  • Inkomensgegevens van partner
  • Afschrift(en) spaarrekening(en)
  • Andere bewijzen zoals eventuele overwaarde oude woning
Kortom de hypotheekverstrekker wil een inschatting kunnen maken of jij aan de betalingsverplichtingen kunt voldoen en zij hun uitgeleende geld weer terug krijgen. Wanneer de bank een goede indruk heeft van jouw mogelijkheden en de kans van slagen als zzp’er, dan kan de bank besluiten om mee te denken met jouw hypotheekwensen, ook al ben je nog geen drie jaar zelfstandig ondernemer.

Er zijn uitzonderingen op deze regel, de bank zal per individuele aanvraag ook naar de volgende zaken kijken:
  • wat is de verwachting in de branche waarin je actief bent?
  • heb je een goede prognose met voldoende opdrachten?
  • kan je eventueel weer snel aan de slag in loondienst?
  • wat en hoe is je achtergrond?

Ascot
Lid bank forum

Re: Hypotheek zelfstandig ondernemer: welke documenten nodig

Bericht door Ascot » di 31 dec 2013, 12:15

Bedankt voor uw reactie. Ik ga me dus maar even goed voorbereiden en alle benodigde documenten en andere gegevens verzamelen.

Plaats reactie