Vreemde valuta

In dit forum kun je terecht met vragen, tips en ervaringen over alles wat met zakelijk bankieren te maken heeft.
Serge
Lid bank forum

Vreemde valuta

Bericht door Serge » wo 19 feb 2014, 20:53

De vraag is hoe gek banken het nog kunnen maken, laat ik U nu toch nog een voorbeeld kunnen geven.

Een kleine Nederlandse exportonderneming (die van mij dus) heeft een Euro rekening alsmede een USDollar rekening en moet de USD aanhouden doordat wij ook zaken doen in USD, zowel bij klanten als bij leveranciers. Wij krijgen als onderneming geen enkel krediet bij een der Nederlandse banken, zie het vorige topic. Nu is er wel een bank bereid geweest om “saldo compensatie” toe te passen op de 2 rekeningen door deze te koppelen. Nu kunt U denken dat is toch aardig van die bank, maar laat ik eerst de term “saldo compensatie” toelichten en het verhaal vertellen dan kunt U gaandeweg het verhaal mogelijk Uw mening nog bijstellen of dit wel “aardig” is.

Het positieve saldo op de USD rekening vertegenwoordigd een tegen waarde in EUR. Zolang wij op de USD rekening positief staan mogen wij op de EUR rekening de tegenwaarde negatief staan, maar ten nimmer mag het netto resultaat van deze 2 rekeningen negatief zijn. Tot zover nog steeds “aardig”. Op een positief saldo op een USD rekening krijg je geen rente (vreemde valuta) maar op het negatieve saldo van de EUR rekening moeten we wel rente betalen. Tot op zekere hoogte kan ik dit nog accepteren, ook al is het ons eigen geld ware het niet dat het beschikbaar is in een andere valuta dan Euro’s. Wat echter zeer moeilijk te verkroppen is, maar helaas kon en kan ik niet anders, is het rentepercentage die ik moet betalen om over mijn eigen geld te kunnen beschikken in Euro’s.

Om mijn eigen geld in te kunnen zetten als werkkapitaal betaal ik deze bank 14% !!! rente op jaarbasis. Ik betaal ongeveer EUR 2,000 per maand aan rente om over mijn eigen geld te kunnen beschikken. De krachttermen die de frustratie zouden ondersteunen zijn ook hier om fatsoensredenen weggelaten.

Een andere keuze dan deze woekerpraktijk te slikken heb ik niet maar je gaat jezelf afvragen waarom de wetgeving niet ingrijpt. Zijn wij nu trots op de uitdrukking “Nederland exportland” of zijn wij als Nederland al zo ver gedegradeerd dat, met de maffiapraktijken die de Nederlandse banken toepassen, de uitdrukking “Nederland Bankmaffia” zowaar een plaatsje gaat krijgen.

Serge