Als (starterde) zzp-er een zakelijke bankrekening openen?

In dit forum kun je terecht met vragen, tips en ervaringen over alles wat met zakelijk bankieren te maken heeft.
Sjors
Lid bank forum

Als (starterde) zzp-er een zakelijke bankrekening openen?

Bericht door Sjors » di 19 nov 2013, 17:57

Ik sta vanaf vandaag ingeschreven bij de kamer van koophandel! Mijn avontuur als designer is begonnen, yes! Tegelijkertijd zit ik met een hoop vragen.

Is het nodig om als (starterde) zzp-er een zakelijke bankrekening te openen?

Reuvers
Lid bank forum

Re: Als (starterde) zzp-er een zakelijke bankrekening openen

Bericht door Reuvers » di 19 nov 2013, 18:46

Ik heb besloten om het meteen bij de start te doen. Toch handig, je maakt vaak briefpapier en op je website en facturen staat een apart nummer tnv je bedrijfsnaam beter dan je persoonlijke rekeningnummer + naam.

Daarnaast wil ik 't geld gescheiden houden, voor de belasting

Henk de Vries
Lid bank forum

Bericht door Henk de Vries » di 19 nov 2013, 19:27

Omdat de bankkosten voor particuliere betaalrekeningen veelal beperkt zijn, is het begrijpelijk dat starters bij aanvang er de voorkeur aan geven om het zakelijke betalingsverkeer via de privérekening af te handelen. Ondanks de kostenbesparing zijn ook er echter ook nadelen aan het gebruik van de particuliere betaalrekening voor deze transacties.

Als privé- en zakelijke betalingen beide over een particuliere betaalrekening lopen, mist er een duidelijk overzicht en is het later lastig om de betaalstromen administratief te splitsen. Daarnaast is een zakelijke rekening noodzakelijk voor de acceptatie van verschillende betaalmethoden. Dit geldt voor de acceptatie van iDeal en PIN, het gebruik van een afstortovereenkomst, de verspreiding van acceptgiro’s en het gebruik van machtigen.

Maurice
Lid bank forum

Bericht door Maurice » di 19 nov 2013, 20:17

Wanneer je voor alles één privérekening gebruikt, ben je verplicht om ook over al je financiële privézaken een administratie bij te houden en hierover inzage te geven aan de Belastingdienst. Dat kun je vermijden door voor de zaak een aparte rekening te openen. Een tweede rekening hoeft alleen niet per sé een zakelijke variant te betreffen. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om je inactieve extra privérekening hiervoor in te zetten. Let echter wel op dat wanneer er grote geldstromen over de bankrekening gaan en de bank een vermoeden heeft dat de rekening een zakelijk karakter heeft, de bank je zal verplichten over te stappen op de zakelijke variant.

van Riet
Lid bank forum

Bericht door van Riet » wo 20 nov 2013, 18:57

Het is niet verplicht om een zakelijke bankrekening te openen. De wet schrijft het niet voor en ook van de belastingdienst ben je het niet verplicht. Voor de meeste ondernemers wegen de voordelen van een zakelijke bankrekening zwaarder dan de extra kosten die het met zich meebrengt. Het grootste voordeel van een zakelijke bankrekening ten opzichte van een privérekening is dat het financieel veel overzichtelijker is. Niet alleen voor jou, maar ook voor bijvoorbeeld je boekhouder (en de belastingdienst in het geval van een controle).

Plaats reactie