Hoeveel belasting betalen schenken huis?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Anke
Lid bank forum

Hoeveel belasting betalen schenken huis?

Bericht door Anke » ma 23 dec 2013, 15:05

Goedemiddag,

Ik wil aan mijn zus ons 2e/vakantie-huis schenken. De reden daarvoor is dat zij graag in het buitenland (Italië) wil gaan wonen en ik wegens omstandigheden geen gebruik meer kan maken van het huis dat ik met mijn man 10 jaar geleden heb gekocht. Ik wil het schenken van het huis buitenom mijn nalatenschap doen, nu het nog kan. Ik hoor echter dat ik voor het schenken van een huis belasting moet betalen, hoe zit dat?

Met vriendelijke groet,

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Hoeveel belasting betalen schenken huis?

Bericht door Marianne Hoenink » ma 23 dec 2013, 15:22

Goedemiddag,

De schenking valt inderdaad onder de belastingwetgeving. U hoeft zelf geen belasting te betalen over de schenking, uw zus is deze schenkingsbelasting verschuldigd aan de belastingdienst.

Uw zus valt onder tariefgroep 2 van de belastingdienst. Dit is een andere groep dan de groep waar partner, kinderen of kleinkinderen van de schenker onder vallen. Uw zus valt dus in groep 2 waarvoor de volgende regels zijn gesteld:
  • voor de eerste 118.254 euro een tarief van 30 procent
  • Daarboven betaalt de ontvanger 40 procent.
  • Er geldt een vrijstelling van 2057 euro.
Als u nog vragen hebt hoor ik het graag, stel ze gerust op het forum.

Plaats reactie