Geld opnemen om vermogensbelasting te verminderen?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Stef
Lid bank forum

Geld opnemen om vermogensbelasting te verminderen?

Bericht door Stef » ma 23 dec 2013, 15:18

Hallo,

Binnenkort moeten we weer allemaal onze belastingaangifte doen, met daarbij als onderdeel de vermogensbelasting. Ik weet inmiddels dat er ongeveer 21.139 euro is vrijgesteld van de vermogensbelasting.

Nu verkeer ik in de luxe positie dat ik ongeveer 10.000 euro meer dan de 21.139 euro op de bankrekening heb staan.

Stel dat ik die 10.000 nog voor het nieuwe jaar van mijn rekening afhaal, in contanten, moet ik in dat geval dan minder vermogensbelasting betalen? Ik wil er in dat geval namelijk voor zorgen dat precies het vrijgestelde bedrag van de vermogensbelasting op de bankrekening staat. Moet ik dan minder belasting betalen?

Na de belastingaangifte wil ik dit weer terug storten op de rekening.

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Geld opnemen om vermogensbelasting te verminderen?

Bericht door Marianne Hoenink » ma 23 dec 2013, 15:54

Beste,

Je zou zeggen dat dit een slimme truc is om minder belasting te betalen over uw gespaarde bedrag. Puur belastingtechnisch is dat echter niet het geval. Bij uw belastingaangifte bent u namelijk ook verplicht om in box 3 niet alleen op te geven wat u op 1 januari op de bank had staan, maar ook over hoeveel contant geld u op die dag in uw bezit had. Van dit contact geld is ongeveer 512 euro vrijgesteld, daar hoef je geen belasting te betalen. Onder deze vrijstelling valt onder andere contant geld, cadeaubonnen en chipknipsaldo. De contanten geeft u aan in box 3, bij overige bezittingen.

Herman
Lid bank forum

Bericht door Herman » za 28 dec 2013, 20:01

Hallo Stef,

Wat cash geld opnemen rond de jaarwisseling kan in uw voordeel werken om de vermogensrendementsheffing bij de belastingopgave te verminderen. Wat Marianne schrijft klopt echter en is iets wat we officieel zouden moeten adviseren. De vraag is alleen hoe de belastingdienst te weten komt hoeveel contant geld jij thuis hebt liggen? ;)

Daarnaast wil ik hier nog een aantal tips noemen om je spaargeld te verminderen om zo belastingvoordelen binnen te halen.

Geef nog een deel van je spaargeld uit. Dat kan bijvoorbeeld door het betalen van rekeningen. Betaal deze rekeningen voor 31 december 2013. Ook grote aankopen die u van plan bent volgend jaar kun u misschien ook nog dit jaar doen. Gebruiksvoorwerpen tellen niet mee bij uw vermogen in box 3 en u betaalt er dus geen vermogensrendementsheffing over.

Daarnaast kun je er voor kiezen om de hypotheek deels af te lossen of de hypotheekrente vooruit te betalen. Let wel op: door het aflossen van de hypotheek, betaalt u minder hypotheekrente. Gevolg: u krijgt minder terug van de belastingdienst. Hoeveel u boetevrij mag aflossen is afhankelijk van uw hypotheek. Over het algemeen mag elk jaar ongeveer 10% boetevrij afgelost worden.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust op het forum!

Maurice
Lid bank forum

Bericht door Maurice » za 28 dec 2013, 20:15

Beste Stef,

Ik wil nog even toevoegen dat de heffingsvrijge grens van 21.139 euro verhoogd kan worden met nog eens 21.139 euro van uw fiscaal partner (indien van toepassing). Doe je samen aangifte (als fiscale partners) dan heb je gezamenlijk een heffingsvrij vermogen van € 42.278. Dit vraag wat creatief schuiven bij het invullen van de belastingformulieren. (gezamenlijk belastingaangifte, onderling verdelen).

Daarnaast bedraagt de vermogensrendementheffing slechts 1,2 procent. Bij een vermogen van 30.000 euro betaal je ongeveer 106 euro belasting. Een rekenvoorbeeld: Je belastbaar vermogen bereken je door de heffingsvrije grens van je vermogen af te trekken. Dat is 30.000 – 21.139 is 8.861 euro. Hierover betaal je 1,2 procent rendementsheffing, wat neerkomt op een bedrag van 106 euro.

Heb je uitstaande schulden? Dan mag je deze van het eigen vermogen aftrekken, mits ze hoger zijn dan 2.900 euro (5.800 euro voor fiscale partners).

Stef
Lid bank forum

Bericht door Stef » zo 02 feb 2014, 22:13

Hartelijk dank voor de adviezen!

Plaats reactie