Mijn Pinpas en creditcard kwijt of gestolen

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
T(h)om(as)
Lid bank forum

Mijn Pinpas en creditcard kwijt of gestolen

Bericht door T(h)om(as) » wo 25 dec 2013, 12:08

Goedemorgen,

Gisteren ben ik mijn pinpas en creditcard kwijtgeraakt. Waarschijnlijk zijn ze samen met mijn portemonnee gestolen in de sportschool maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik heb het pas bij thuiskomst ontdekt.

Hoe gaat dat in zijn werk bij de bank, wat moet ik doen om weer een nieuwe pinpas en creditcard te krijgen?

van Riet
Lid bank forum

Re: Mijn Pinpas en creditcard kwijt of gestolen

Bericht door van Riet » wo 25 dec 2013, 13:45

Hallo T(h)om(as),

Ik raad je aan meteen de pas te laten blokkeren. Op de website van je bank vindt je het nood-nummer waar je het kwijtraken of diefstal van je pas kunt melden. De medewerkers van de bank zullen je pinpas en creditcard dan meteen blokkeren zodat er geen geld van uw rekening kan worden opgenomen. Je kan dan ook meteen een nieuwe pinpas met pincode en een creditcard aanvragen. Het duurt zeker een week voordat je de nieuw pas ontvang, soms met je oude pincode soms met een nieuwe pincode.

Verzekering
Het is nog even goed om te melden dat je bij de meeste banken wel verzekerd bent tegen het verlies of diefstal van je pinpas of creditcard. Uiteraard zijn er verschillen per bank en enkele uitzonderingen. De klantenservice van je bank kan je meer vertellen. Vaak is het wel zo dat je zelf aansprakelijk bent / eigen risico hebt van ongeveer 150 euro. Eén van de voorwaarden is in ieder geval dat je normaal en zorgvuldig om bent gegaan met de pinpas, pincode en creditcard. Je moet ze dus niet zomaar in het zicht hebben gelegd, of de pincode op de pinpas hebben geschreven ;)

Melden kwijtgeraakte of gestolen pinpas of creditcard bij politie
Als je portemonnee is gestolen (met ook andere pasjes) dan is het slim om de politie te waarschuwen. Weet je dat niet zeker, bijvoorbeeld omdat je de portemonnee ook verloren kan zijn, dan zou je dit ook kunnen melden bij de politie. Wordt je portemonnee terug gevonden en staat er nog iets in van contactgegevens dan nemen ze uiteraard ook zonder melding contact met je op.

Plaats reactie