Guldens nog omruilen voor euro's?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Richter
Lid bank forum

Guldens nog omruilen voor euro's?

Bericht door Richter » vr 27 dec 2013, 17:00

Hallo,

Ik was samen met mijn man de zolder aan het opruimen toen we tot onze verbazing op onze oude gezamenlijke spaarpot stuiten. Deze gebruikten we altijd voor ons verjaardagsgeld en voor dingen die we wisten te verkopen op de rommelmarkt. Met het geld konden we zo lekker op vakantie gaan. Na onze verhuizing waren we de (grote) kramieken pot kwijt geraakt. Die blijkt nu bij het opruimen nog in een oude verhuisdoos te zitten.

Na het openen wachtte ons een verassing. Er blijkt nog een leuk bedrag aan guldens in te zitten!

- 36x losse guldens
- 100x andere muntstukken waaronder stuivers, kwartjes en dubbeltjes.
- 2x 10 gulden
- 1x 50 gulden
- 2x 250 gulden
- 1x 1000 gulden

Een flink bedrag in guldens dus. Aan de ene kant blij dat we het geld gevonden hebben, aan de andere kant vragen we ons af of we nu nog guldens kunnen inwisselen voor euro's? Kunnen zowel biljetten als munten nog ingewisseld worden? Wat krijg ik terug in euro's voor elke ingewisselde gulden?

Deze oude maar mooie biljetten roepen toch flink wat herinneren op aan ons gulden tijdperk. Leuk! ;)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Guldens nog omruilen voor euro's?

Bericht door Marianne Hoenink » vr 27 dec 2013, 17:42

Hallo,

Gefeliciteerd met de vondst, dat is toch nog een leuk bedrag aan guldens. Ik vond vooral het 100 gulden briefje mooi.

Goed en slecht nieuws.

Biljetten kun je nog inleveren bij de Nederlandse bank. Voor de meeste biljetten is dat zelfs tot 1 januari 2032! Slechts enkele biljetten moeten voor 2025 ingeleverd worden. Het slechte nieuws is dat je de oude guldenmunten helaas niet meer kan inwisselen bij De Nederlandsche Bank. De munten kun je nog proberen te verkopen op marktplaats, voor de munthandelaar, als souvenir of als collector's item. Veel zal je er niet meer voor krijgen.

Hoeveel euro zijn mijn oude guldens nog waard?
Volgens de website van De Nederlandsche Bank is de wisselkoers op dit moment: 1 euro is 2,20371 gulden waard. Er zijn geen kosten verbonden aan het inwisselen van het geld.

Hoe oude guldens inwisselen voor euro's?
Je kunt je oude gulden biljetten als volgt inwisselen voor euro's:
  • Ga naar de website van De Nederlandsche Bank
  • Zoek het aanvraagformulier op de website, genaamd: "Aanvraag voor omwisselen bankbiljetten". Open dit formulier
  • Vul het formulier in op het scherm en sla het voor uzelf op.
  • Vervolgens dient u een uitgeprint exemplaar voorzien van de aangeboden gulden bankbiljetten, een kopie legitimatiebewijs en een handtekening, toe te sturen aan De Nederlandsche Bank.
Ik durf niet te zeggen hoe lang het duurt voordat je het geld ontvangt op je rekening.

Een alternatief is tijdens kantooruren langsgaan bij het kantoor van De Nederlandsche Bank.

Cindy W.
Lid bank forum

Re: Guldens nog omruilen voor euro's?

Bericht door Cindy W. » za 28 dec 2013, 23:12

Hoi,

Ik heb vorig jaar nog guldens ingeleverd bij de bank en heb na ongeveer 2 maanden netjes het geld op mijn bankrekening ontvangen. Inruilen heb ik gedaan via de post door middel van het aanvraagformulier.

Plaats reactie