Euro biljet beschadigd / gescheurd, nog geldig?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Willy
Lid bank forum

Euro biljet beschadigd / gescheurd, nog geldig?

Bericht door Willy » vr 27 dec 2013, 17:20

Hallo,

Mijn zoon heeft gisteren zijn opknap scooter verkocht aan een vriend. Daarvoor heeft hij een totaalbedrag van 200 euro gekregen. Er zijn echter twee briefjes van 50 euro bij die beschadigd zijn. Bij één bankbiljet is het biljet door de helft gescheurd en de andere heeft enkele brandgaatjes, waarschijnlijk van roken...

Ik heb gezegd dat hij terug moet gaan om fatsoenlijke bankbiljetten te vragen bij de vriend maar die geeft niet thuis en zegt dat de biljetten gewoon nog geldig zijn!

Wat moet ik doen?

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Euro biljet beschadigd / gescheurd, nog geldig?

Bericht door Marianne Hoenink » vr 27 dec 2013, 20:28

Goedenavond

De vriend heeft deels gelijk. De beschadigde biljetten blijven een normaal betaalmiddel en zijn nog gewoon geldig. Je kunt er dus nog gewoon mee betalen. Uit ervaring weet ik dat sommige winkels deze biljetten weigeren. De meeste zullen er echter geen probleem van maken.

De beschadigde en gescheurde bankbiljetten kunt u opsturen of persoonlijk inwisselen bij het kantoor van de Nederlandsche Bank (DNB). De Nederlandsche Bank vergoedt beschadigde eurobankbiljetten als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is, tenzij de biljetten moedwillig beschadigd zijn. Biljetten waarvan nog maar 50% of minder over is worden niet vergoed. Alleen wanneer onomstotelijk aangetoond kan worden dat het ontbrekende deel vernietigd is, vergoedt De Nederlandsche Bank deze biljetten wél. Door deze maatregel (meer dan de helft van het biljet moet in tact zijn) voorkomen ze fraude.

Hoe beschadigde en gescheurde biljetten inwisselen
Je kunt de beschadigde en gescheurde biljetten als volgt inwisselen voor nieuwe euro bankbiljetten:
  • Ga naar de website van De Nederlandsche Bank
  • Zoek het aanvraagformulier op de website, genaamd: "Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobankbiljetten". Open dit formulier
  • Vul het formulier in op het scherm en sla het voor uzelf op.
  • Vervolgens dient u een uitgeprint exemplaar voorzien van de aangeboden bankbiljetten, een kopie legitimatiebewijs en een handtekening, toe te sturen aan De Nederlandsche Bank.
U krijgt het hele bedrag van het beschadigde eurobiljet vergoed. Voorwaarde is wel dat u meer dan de helft van het eurobiljet in bezit heeft. Het bedrag wordt op uw rekening gestort. Afhankelijk van de mate waarin de biljetten beschadigd zijn, duurt het enige tijd (2 tot 3 maanden) voordat de tegenwaarde op uw rekening is bijgeschreven.

Nadat u het geld ontvangen heeft zal de Nederlandsche Bank de opgestuurde biljetten vernietigen.

Plaats reactie