Nog betalen met vals geld?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Panagio96
Lid bank forum

Nog betalen met vals geld?

Bericht door Panagio96 » vr 27 dec 2013, 17:41

Hallo,

Ik heb via marktplaats een aantal spullen verkocht aan een persoon uit België. Het was een aardige man en hij heeft netjes het door mij gevraagde bedrag contant betaald.

Nu ik het geld aan het opbergen ben valt me op dat één van de 50 euro biljetten vals is! Is dit valse bankbiljet waardeloos of kan ik er nog geld voor terug krijgen bij mijn bank? Of kan ik met dit vals geld (biljet) helemaal niet meer mee betalen?

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Nog betalen met vals geld?

Bericht door Marianne Hoenink » vr 27 dec 2013, 20:22

Hallo,

Als het biljet echt vals is heb ik slecht nieuws. In dat geval is het (valse) biljet niks meer waard en moet het officieel vernietigd worden. Banken vergoeden uw valse geld niet. Uiteraard kunt u proberen het geld uit te geven in de winkel. Ze controleren 50 euro biljetten meestal wel en zullen mogelijk het biljet weigeren. Betaald u er mee dan zadelt u bovendien de winkelier met dit probleem op. Voor hem betekent dit een hoop administratieve rompslom en in het ergste geval het mislopen van inkomsten.

Een vals biljet uitgeven is bovendien strafbaar!

Hoe weet je zeker dat een biljet vals is?
Door te kijken, voelen en kantelen kunt u valse biljetten onderscheiden van echte. Twijfel je of je een vals biljet in handen hebt? Stuur het dan op naar de De Nederlandsche Bank. Ga naar dnb.nl en zoek daar het formulier "Inzending verdachte eurobankbiljetten". Vul dit formulier in, print het uit, voeg de biljetten bij en stuur tevens een kopie van je legitimatiebewijs mee. Als na onderzoek blijkt dat het biljet toch echt is, krijg je de waarde vergoed. Maar als het biljet vals is, krijg je geen vergoeding. U kunt met een verdacht biljet ook naar uw eigen bank gaan. U ontvangt een bewijs van afgifte. Stelt uw bank vast dat het biljet echt is (eventueel na onderzoek), dan krijgt u uw biljet of de tegenwaarde ervan terug.

Weet je zeker dat het biljet vals is lever het dan in bij de politie of via hetzelfde formulier bij De Nederlandsche Bank

Hoewel jij er niets aan heb is de kans dat Nederlanders een vals eurobiljet in handen krijgen extreem klein (0,002 procent per jaar). Dat is ongeveer de kans op een grote prijs in de staatsloterij, concludeert De Nederlandsche Bank (DNB). De euro bankbiljetten zijn goed beschermd tegen namaak en is het aantal valse biljetten in omloop laag.

Plaats reactie