Auto meetellen vermogensrendementsheffing belasting?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
ronthai
Lid bank forum

Auto meetellen vermogensrendementsheffing belasting?

Bericht door ronthai » zo 29 dec 2013, 22:42

Goedenavond,

Ik vraag me af ik mijn auto bij de vermogensbelasting moet meetellen. Wie kan me hierover adviseren?

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Auto meetellen vermogensrendementsheffing belasting?

Bericht door Kraaijenbrink » ma 30 dec 2013, 09:59

Dag,

In box 3 valt naast vermogen ook bepaalde bezittingen die ook als vermogen beschouwd kunnen worden. Roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin of de inboedel van uw woning tellen ook niet mee. Gebruiksvoorwerpen zoals auto, caravan of een pleziervaartuig hoeven dus niet bij uw vermogen worden geteld, tenzij u deze verhuurt. U betaalt er geen vermogensrendementsheffing over. Wel is de aard en hoeveelheid van dergelijke zaken van belang. Zo zullen antieke meubelen als onderdeel van de inboedel niet snel als belegging

Welke bezittingen tellen (onder andere) mee in de vermogensrendementsheffing berekening?
Bank- en spaartegoeden in binnen- en buitenland, niet jaarlijks bijgeschreven rente, de waarde van beleggingen (aandelen, beleggingsfondsen, obligaties, beleggingen in kunst en andere beleggingsvormen), (rechten op) onroerende zaken exclusief de eigen woning, de waarde van bepaalde beleggings- en spaarverzekeringen, uw aandeel in het vermogen van de Vereniging van Eigenaren, vorderingen;

Contant geld, cadeaubonnen en tegoeden op een chipkaart moet u bij elkaar optellen. Indien het gezamenlijke bedrag boven de € 512 (2013) uit komt, moet u het meerdere meenemen in het berekenen van uw bezittingen.

Onder andere de volgende bezittingen tellen niet mee in de berekening: een auto, kunst wat niet als belegging wordt aangehouden, geld wat u spaart of belegt op geblokkeerde rekeningen een meubels.

Plaats reactie