Verschil tussen bruto en netto? (loon en salaris)

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
abcd
Lid bank forum

Verschil tussen bruto en netto? (loon en salaris)

Bericht door abcd » za 04 jan 2014, 16:13

Hallo,

Ik heb moeite om te onthouden wat nu het verschil is tussen bruto en netto loon. Zijn er hier mensen die het mij misschien duidelijk uit kunnen leggen? Eventueel met een geheugensteuntje of ezelsbruggetje hoe ik het verschil tussen bruto en netto salaris kan onthouden?

Alvast bedankt.

Reuvers
Lid bank forum

Re: Verschil tussen bruto en netto? (loon en salaris)

Bericht door Reuvers » di 07 jan 2014, 13:23

Hallo,

Het brutoloon is het bedrag wat je hebt afgesproken (in een contract of wat bij wet of cao is bepaald). Het nettoloon is het bedrag wat je uiteindelijk op je bankrekening krijgt.

Hoe komt dit verschilt tussen bruto en netto loon tot stand?
Het verschil tussen je bruto- en nettoloon heeft te maken met in het inhouden van geld voor belasting, werknemerspremies volksverzekeringen en pensioen. Het verschil tussen bruto en netto is dus het geld dat je werkgever voor jou aan de belasting, de sociale fondsen, het pensioenfonds of misschien je werknemersspaarregeling betaalt. De sociale fondsen zijn een soort verzekering voor als je werkloos of langdurig arbeidsongeschikt wordt. Het geld voor je pensioen en je spaarregeling blijft van jou, je kunt er alleen nu niet bij.

Verzekeringen en belasting
Als Nederlandse burger betaal je mee aan de volksverzekeringen, zoals de AOW (Algemene Ouderdomswet) en ook premies voor de werknemersverzekeringen, zoals de premies voor de WW (Werkloosheidswet). Daarnaast betaal je ook belastingen. Die betalingen worden ‘loonheffing’ genoemd.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hier op het bankenforum.

Plaats reactie