Studieschuld aftrekken van vermogen belasting?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Karianne
Lid bank forum

Studieschuld aftrekken van vermogen belasting?

Bericht door Karianne » do 09 jan 2014, 11:19

Hallo,

In april moet ik mijn inkomstenbelasting invullen. Ik heb momenteel op mijn oude studentenrekening een spaarbedrag staan van ruim 25.000 euro. Dat vermogen moet ik opgeven in box 3, dat begrijp ik. Nu ik afgestudeerd ben heb ik ook studieschuld van 8000 euro opgebouwd (rente stond/staat laag, ten opzichte van de spaarrekening). Ik vraag me af of ik die 8000 euro op kan geven als schuld en dus zo af kan trekken van mijn vermogen?

Wie kan mij adviseren?

Kraaijenbrink
Lid bank forum

Re: Studieschuld aftrekken van vermogen belasting?

Bericht door Kraaijenbrink » do 09 jan 2014, 22:23

Ja, die studieschuld kunt u opvoeren in box 3, waar je ook je vermogen opgeeft. Voor het vermogen is er een vrijstelling van ongeveer 21.000 euro. Zijn uw spaargeld en beleggingen meer waard, dan gaat u er belasting over betalen.

Voor het verrekenen van schulden is er wel een schulden drempel van € 2.900, die niet aftrekbaar is. Schulden die samen meer dan 2900 euro (5800 voor fiscale partners) bedragen mogen verrekend worden met uw totale bezit. Die drempel geld ook voor uw studieschuld.

Op basis van de verstrekte gegevens kom ik dan tot volgend voorbeeld:

Vermogensbelasting
Het vermogen op 1 januari
Vermogen: 29000
Vrijstelling: 21139
Totaal belast na aftrekken: 7861 euro

Studieschuld
De stand van de schuld per 1 januari. De totale studieschuld op 1 januari is af te trekken van het vermogen bij de belastingaangifte.
Studieschuld: 8000 euro
Aftrekbare drempel: 2900
Totaal aftrekbaar: 5100 euro

Het belastvermogen min de aftrekbare deel van de studieschuld is dan 7861 - 5100 = 2761 aan vermogen waarover je belasting moet betalen.

Dit hoef je allemaal niet zelf uit te gaan rekenen. Op de aangifte wordt gevraagd naar de schulden en het programma houdt zelf rekening met de drempel.

Geen vermogen wel studieschuld?
Die studieschuld is alleen van belang als u met uw bezittingen boven het vrijgestelde vermogen uitkomt, om dat dan weer naar beneden te krijgen.

Zie de toelichting in het aangifte programma:
Welke schulden geeft u aan in box 3?
-schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
-negatief saldo op een bankrekening
-schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
-schulden voor de financiering van de tweede woning (bijvoorbeeld een vakantiehuisje) of andere onroerende zaken
-schulden volgens de Wet studiefinanciering
-erfbelasting

Karianne
Lid bank forum

Re: Studieschuld aftrekken van vermogen belasting?

Bericht door Karianne » zo 19 jan 2014, 14:43

Bedankt!

Plaats reactie