Hoe uitstel aanvragen belasting?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Melle
Lid bank forum

Hoe uitstel aanvragen belasting?

Bericht door Melle » zo 02 feb 2014, 21:31

Hallo,

Ik wil uitstel aanvragen voor het indienen van mijn belastingaangifte. Ik red het niet om voor 1 april de belasting in te vullen. Hoe kan ik uitstel aanvragen bij de belastingdienst? Gaat dat via de telefoon, of ook via internet? Ik wil zo snel mogelijk uitstel aanvragen zodat ik straks niet met een boete kom te zitten omdat ik te laat was met aangifte doen. :roll:

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Hoe uitstel aanvragen belasting?

Bericht door Marianne Hoenink » zo 02 feb 2014, 22:04

Hallo Melle,

Uitstel aanvragen voor het indienen van je belastingaangifte kan schriftelijk, digitaal of telefonisch. Uitstel van belastingaangifte krijg je zonder daarvoor een reden te hoeven geven aan de belastingdienst.

Hoe lang krijg ik uitstel?
Uitstel krijg je tot 1 september. Wilt u langer uitstel dan de gebruikelijke periode van 5 maanden? Dan moet u uw verzoek om uitstel schriftelijk indienen en ook motiveren.

Uitstel aanvragen via internet
Via de website van de Belastingdienst kun je een formulier downloaden. Je moet dan wel inloggen met je DigiD code. Met dit formulier kun je tot 1 april uitstel aanvragen voor de belastingaangifte. U vindt dit formulier tot 1 april op het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst bij 'Overige formulieren'. Met dit formulier vraagt u uitstel aan tot 1 september. Binnen 3 weken krijgt u een schriftelijke reactie van de belastingdienst.Klik hier

Schriftelijk uitstel aanvragen
Je kunt ook schriftelijk uitstel aanvragen door een brief te schrijven. Vermeld je volledige naam, burgerservicenummer en tot wanneer u uitstel vraagt bij de belastingdienst. De brief moet u ondertekenen. Hier vindt u het postadres van de belastingdienst.

Telefonisch uitstel aanvragen
Het is ook mogelijk om telefonisch uitstel belastingaangifte aan te vragen. Dit doe je door contact op te nemen met de Belastingtelefoon (0800-0543). Binnen 3 weken krijgt u van de belastingdienst een schriftelijke reactie.

Via de accountant uitstel aanvragen
Laat je je belastingaangifte invullen door een belastingconsulent of accountant? Dan kan deze voor jou uitstel aanvragen voor de belastingaangifte.

Gevolgen van uitstel van belastingaangifte
Uitstel geeft je meer tijd voor het doen van je aangifte, maar heeft ook andere gevolgen:
  • Wie uitstel belasting vraagt en op de aanslag uiteindelijk een te betalen bedrag aantreft, moet daarover belastingrente betalen vanaf 1 juli 2013. Die rente loopt gewoonlijk door tot 6 weken na de datum van de aanslag. Bij een teruggave ontvang je daarentegen geen rente, omdat de vertraging aan jezelf te danken is. De rente bedraagt op dit moment (februari 2013) 3%.
  • De termijn voor het opleggen van aanslagen wordt verlengd met de duur van het uitstel. Dit geldt voor de termijn van 3 jaar waarbinnen een definitieve aanslag moet worden opgelegd. En voor de navorderingstermijn van 5 jaar, verlengd tot 12 jaar bij buitenlandse inkomsten en vermogen.

Plaats reactie