Belastingaangifte te laat: boete?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Henk Postzegel
Lid bank forum

Belastingaangifte te laat: boete?

Bericht door Henk Postzegel » zo 02 feb 2014, 21:35

Op 1 april moet de inkomstenbelasting weer gedaan zijn. Ik denk dat het me dit jaar niet gaat lukken om voor die datum belasting aangifte te doen. Wat zijn de gevolgen als ik mijn belastingaangifte niet voor 1 april indien maar pas na die datum? Wat gebeurd er als ik te laat ben met het indienen van de belastingaangifte, krijg ik dan een boete?

Reuvers
Lid bank forum

Re: Belastingaangifte te laat: boete?

Bericht door Reuvers » zo 02 feb 2014, 22:09

Dag,

Als je nu al weet dat je het dit jaar niet gaat redden om voor die datum je belastingaangifte te doen, dan kun je nu nog uitstel aanvragen tot 1 september.

Eerst een herinnering, dan boete
Heb je voor 1 april je aangifte niet gedaan en ook geen uitstel aangevraagd? Je krijgt niet meteen een boete, maar ontvangt eerst een herinnering. Daarin staat dat je de aangifte alsnog binnen zeven dagen kunt doen.

Als je opnieuw verzuimt aangifte te doen, krijg je een aanmaning. Op de aanmaning wordt een nieuwe periode aangegeven waarbinnen jij je aangifte moet doen. Snel aan de slag om de laatste informatie bij elkaar te krijgen en de puntjes op de ‘i’ te zetten dus. Red je het weer niet? Dan legt de Belastingdienst je een eerste verzuimboete op van € 226. Als je voor de tweede keer je aangifte niet indient, krijg je een boete van € 984. Ben je nog vaker te laat met het doen van je belastingaangifte, dan kan de boete oplopen tot wel €5000.

Uitstel aanvragen
Weet je nu al dat je voor 1 april geen aangifte kan doen? Vraag dan ieder geval op tijd uitstel aan via de website van de Belastingdienst. Dit kan schriftelijk, digitaal of telefonisch en nu nog zonder opgaaf van redenen.

Plaats reactie