Schenking kinderen in termijnen verdelen? Gevolg belasting?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
O-bim
Lid bank forum

Schenking kinderen in termijnen verdelen? Gevolg belasting?

Bericht door O-bim » zo 02 feb 2014, 23:21

Hallo,

Ik wil een schenking doen aan mijn kinderen voor het aflossen van hun hypotheek volgens de nieuwe vrijstellingsregeling. De bank berekenen boeterente bij vervroegde aflossing; mag ik een schenking van € 100.000 aan mijn kinderen in 2 termijnen doen; de helft in 2013 en de andere helft in 2014, zodat in elk van die jaren € 50.000 kan worden afgelost op de eigen woning schuld?

Hoe zit dit dan met de belasting?

Mvg, Pim

Metsemaekers
Lid bank forum

Re: Schenking kinderen in termijnen verdelen? Gevolg belasti

Bericht door Metsemaekers » ma 03 feb 2014, 21:05

Hallo Pim,

Voor de vraag over de belasting: dit is alleen mogelijk door na 1 oktober 2013 een gedeelte te schenken dat onder de reguliere verhoogde vrijstelling valt en het andere deel in 2014 met gebruikmaking van de verruimde vrijstelling.

In andere gevallen, bijvoorbeeld als geen sprake is van schenking aan een kind, kan het niet; de verruimde vrijstelling beoogt een eenmalige vrijstelling te zijn en geen ‘saldomethode’. Overigens; eerdere schenkingen onder de oude verhoogde vrijstelling mogen natuurlijk wél belastingvrij worden aangevuld tot € 100.000.

van Riet
Lid bank forum

Re: Schenking kinderen in termijnen verdelen? Gevolg belasti

Bericht door van Riet » za 15 feb 2014, 21:56

Moeilijk antwoord van mijn collega forum'er hierboven (verder alle lof ;) ) Ik probeer het even kort en krachtig samen te vatten:

Hoe lang geldt deze vrijstelling?
Deze verruiming geldt vanaf 1 oktober 2013 tot en met 31 december 2014. De vrijstelling geldt voor 1 kalenderjaar (=12 maanden). U kunt dus kiezen of u de vrijstelling in 2013 óf in 2014 wilt gebruiken. U mag de tijdelijk verruimde vrijstelling niet splitsen en in meerdere jaren gebruiken.

Als u vragen heeft hoor ik en de andere forum'ers het graag!

Plaats reactie