Tot wanneer zwartgeld boetevrij melden belasting?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Saving
Lid bank forum

Tot wanneer zwartgeld boetevrij melden belasting?

Bericht door Saving » di 04 feb 2014, 20:07

Goedenavond,

Ik heb op een buitenlandse rekening nog geld staan dat ik niet heb opgegeven bij de belastingdienst. Ik wil geen boete krijgen en dit zwarte geld dus melden bij de belastingdienst. Nu las ik dat dit tijdelijk nog zonder boete kan.

Weet iemand tot wanneer je zwartgeld boetevrij kunt melden bij de belastingdienst?

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Zwartgeld boetevrij melden belasting?

Bericht door Henk de Vries » di 04 feb 2014, 20:19

Zwartspaarders krijgen vanaf september 2013 niet langer een boete. De regeling voor zwartspaarders geldt nog tot 1 juli 2014. Wie zich op tijd bij de Belastingdienst meldt, hoeft geen boete te betalen.

Wat is de inkeerregeling?
Nederlanders die in het verleden (al dan niet bewust) inkomsten of vermogen niet of onvolledig hebben aangegeven, kunnen voorkomen dat ze een navordering van de Belastingdienst krijgen of dat ze strafrechtelijk vervolgd worden. De navordering gaat gepaard met een boete van 75 tot 300 procent van de ontdoken belasting. Door aangiftes uit het verleden vrijwillig, dus nog voordat een inspecteur van de Belastingdienst hierna vraagt, te verbeteren, voorkom je dat je een navordering en dus een hoge boete van de Belastingdienst krijgt of dat je zelf strafrechtelijk vervolgd wordt.

Tot september was het zo dat de fiscus wel een boete in rekening bracht, maar deze was vele malen lager dan wanneer je door een inspecteur gepakt werd. Minister Weekers van Financiën geeft zwartspaarders nu dus tot 1 juli 2014 de mogelijkheid om boetevrij van de inkeerregeling gebruik te maken.

Vanaf wanneer boete betalen en hoeveel?
Daarna is het over met de coulance. De maatregel is genomen in aanloop naar een nieuw heffingsysteem voor de inkomstenbelasting. Daarin worden de regels voor kwaadwillenden strenger. Zwartspaarders en fraudeurs kunnen straks nog 12 jaar worden aangeslagen voor inkomsten en vermogen die ze hebben verzwegen.

Vanaf 1 juli treedt de inkeerregeling zoals deze voor 2 september gold weer in werking. Vanaf 1 juli 2015 nemen de boetes verder toe. Geef je na dit tijdstip vermogen uit box 3 uit voorgaande jaren vrijwillig aan, dan bedraagt de boete 60 procent van de ontdoken belasting. In tabel 1 tabel vind je een totaaloverzicht van de boetes voor de inkeerregeling zoals deze in de verschillende periodes gelden.

Daarom zou mijn advies zijn om ook na afloop van de boetevrije periode tijdig het zwarte geld te melden bij de belastingdienst! Tijdig melden en inkeren van het zwarte geld loont gezien de hoogte van de boetes! ;)

Plaats reactie