Als schenker schenkingsbelasting betalen voor mijn kinderen?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Charles
Lid bank forum

Als schenker schenkingsbelasting betalen voor mijn kinderen?

Bericht door Charles » za 15 feb 2014, 21:45

Goedenavond,

In een ander bericht hier op het forum wordt mij min of meer verteld dat als ik mijn kinderen meer wil schenken dan de vrijstelling van 5000 euro ik als schenker de mogelijkheid heb om de belasting zelf te betalen. Ik zou dan de belasting betalen over het bedrag dat boven de belastingvrije schenking komt in plaats van dat mijn kinderen dat moeten betalen. Hoe zit dit precies en hoe gaat dit in zijn werk?

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Als schenker schenkingsbelasting betalen voor mijn kinde

Bericht door Marianne Hoenink » za 15 feb 2014, 22:32

Goedenavond Charles,

Een regelmatig terugkerende vraag, wie betaalt de schenkingsbelasting? Het uitgangspunt is dat uw kind de schenkbelasting moet betalen. U kunt er ook voor kiezen om de schenkbelasting voor uw kind te betalen, als onderdeel van de schenking. Dat ligt ik hieronder verder toe. Het levert een extra voordeel op voor uw kind.

Schenkingsbelasting voor uw kinderen betalen
U kunt ‘netto’ ('vrij van recht') schenken. De aanslag schenkbelasting komt wel op naam te staan van uw kinderen, maar u betaalt de schenkbelasting.

Belangrijk om te vermelden dat u in deze situatie meer schenkbelasting betaalt dan dat uw kinderen zouden moeten betalen. Dit komt omdat de belastingdienst het betalen van de schenkbelasting ook weer ziet als een schenking, waardoor het bedrag van de schenking hoger wordt.

Hoeveel schenkingsbelasting betalen
Normaal gesproken betalen partners en kinderen tot een belastbare schenking van € 117.214 exact 10% schenkbelasting en hierboven 20% schenkbelasting.

Een voorbeeld als u de schenkingsbelasting voor uw kinderen betaald:
U schenkt uw kind € 100.000,-. Uw kind moet over dit bedrag € 9.486,- schenkbelasting betalen (€ 100.000,- - de vrijstelling van € 5.141,- = € 94.859,- x 10 procent schenkbelasting = € 9.486,-). Uw kind houdt van de schenking dus netto € 90.514,- over. Betaalt u zelf de schenkbelasting, dan wordt dit bedrag van € 9.486,- onderdeel van de schenking. Deze belasting neemt u voor uw rekening en dus zal de Belastingdienst dit grotere voordeel belasten. In totaal schenkt u hierdoor € 110.539,-. Hierover bent u € 10.539,- schenkbelasting verschuldigd. Uw kind krijgt een bedrag van € 100.000,- in handen.

Schenking aangeven bij de belastingdienst
Hebt u in 2013 een schenking gedaan? En wilt u de schenkbelasting betalen? Dan kunt u dat aangeven in het formulier Aangifte schenkbelasting 2013. Van de site van de Belastingdienst kunt u een aangifte schenkbelasting downloaden.

Heeft u vragen, stel ze dan gerust.

Plaats reactie