Hoeveel geld schenken aan kinderen in 2014?

Plaats hier alle vragen, tips en ervaringen over bankzaken wanneer je niet precies weet in welk forum je deze het beste kunt plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen over belasting betalen.
Charles
Lid bank forum

Hoeveel geld schenken aan kinderen in 2014?

Bericht door Charles » za 15 feb 2014, 21:50

Hoeveel geld mag ik aan mijn kinderen schenken in 2014? Ik wil ze nu al vast een extra'tje geven en voorkomen dat straks bij de erfenis een groot deel van het geld naar de belastingdienst gaat. Ik wil mijn geld dus schenken aan mijn U kunt als schenker ervoor kiezen om zelf schenkbelasting te betalen. Daardoor hoeft degene aan wie u een schenking doet geen schenkbelasting te betalen. kinderen. Als u meer schenkt dan de vrijstelling, moet de ontvanger schenkbelasting betalen.

Met vriendelijke groet,
Charles

Marianne Hoenink
Lid bank forum

Re: Hoeveel geld schenken aan kinderen in 2014?

Bericht door Marianne Hoenink » za 15 feb 2014, 22:33

Beste charles,

Elk jaar mag u tot een bepaald bedrag belastingvrij schenken. Hoe hoog de vrijstelling is, hangt af van uw relatie met de ontvanger. Voor kinderen geldt een hogere vrijstelling dan voor andere personen.

Schenken aan kinderen in 2014
Over 2014 mag je maximaal € 5.229 per kind belastingvrij schenken. Wilt u meer schenken dan betalen uw kinderen schenkbelasting over het bedrag dat boven de vrijstelling komt. U kunt er ook voor kiezen om zelf de schenkingsbelasting te betalen, in dat geval hoeven uw kinderen deze belasting niet te betalen. Dit wordt een netto schenking genoemd.

Daarnaast gelden er bij uitzondering dit jaar (2014) extra vrijstellingen. Is uw kind tussen de 18 en 40 jaar? Dan mag u uw kind in 2014 maximaal € 25.096 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die 40 jaar of ouder zijn maar een partner hebben die jonger is dan 40 jaar.

Schenking voor eigen woning
Vanaf 1 oktober 2013 is de vrijstelling van de schenkbelasting voor een eigen woning tijdelijk verruimd naar € 100.000. Dit betekent dat iedereen van een familielid of van een derde een schenking mag ontvangen van maximaal € 100.000. Dit bedrag is belastingvrij. De ontvanger moet het geld wel gebruiken voor: het verwerven van een eigen woning, het aflossen van een eigenwoningschuld, de kosten van het verbeteren en onderhouden van zijn eigen woning, de afkoop van de erfpachtcanon bij een eigen woning met erfpacht of het aflossen van de restschuld van de verkochte eigen woning. Deze verruiming geldt vanaf 1 oktober 2013 tot en met 31 december 2014.

Charles
Lid bank forum

Re: Hoeveel geld schenken aan kinderen in 2014?

Bericht door Charles » za 15 feb 2014, 22:45

Dank voor uw antwoord Marianne. Over het betalen van de schenkingsbelasting heb ik nog een ander topic geopend.

Plaats reactie