Waarde en groeiaandelen elkaars tegenpolen?

Van plan om te gaan beleggen, of reeds een tijdje bezig? We zien graag je vragen, tips en ervaringen over beleggen tegemoet in dit deel van het bank forum.
Bas v.d. Sande
Lid bank forum

Waarde en groeiaandelen elkaars tegenpolen?

Bericht door Bas v.d. Sande » zo 29 dec 2013, 23:04

Hallo,

Ik ben me een beetje aan het verdienen in beleggen. Daar kom ik de termen “Growth stocks” (groeiaandelen) en “Value stocks” (waardeaandelen). Moet ik groeiaandelen als de tegenpool van waardeaandelen zien? Wat is eigenlijk het verschil tussen waardeaandelen en groeiaandelen?

Maurice
Lid bank forum

Re: Waarde en groeiaandelen elkaars tegenpolen?

Bericht door Maurice » ma 30 dec 2013, 09:59

Goedenavond,

Wat zijn groeiaandelen?
Groeiaandelen zijn aandelen van ondernemingen waarvan de markt denkt dat ze, op basis van economische of wetenschappelijke ontwikkelingen, een groeipotentieel hebben dat hoger ligt dan dat van de markt. Over het algemeen worden groeiaandelen gekenmerkt met een hoge koers-winstverhouding en een laag dividend. Het zijn aandelen waarvan beleggers verwachten dat de omzet en de winst snel zal stijgen. Het dividend is laag omdat de winst grotendeels in het bedrijf blijft en geïnvesteerd wordt.

Wat zijn waardeaandelen?
Zogenaamde waardeaandelen hebben een lage koers-winstverhouding en betalen relatief een hoog dividend, maar laten over het algemeen een vrij gematigde stijging van de winst zien. Waardeaandelen daarentegen zijn aandelen waarvan de groeiverwachtingen minder uitgesproken zijn. In combinatie met een aantrekkelijke notering (lagere koers/winstverhouding dan bij de groeiaandelen) bieden ze de belegger daardoor een mooi dividendrendement. Een en ander maakt dat zij door de markt lager worden gewaardeerd, maar ook dat zij een lager risico hebben dan groeiaandelen.

Verschil in risico
Het ontbreken van een dividend en het feit dat louter wordt gespeculeerd op toekomstige winstgroei (de hooggespannen verwachtingen worden niet altijd ingelost!) maken dat het risico van groeiaandelen hoger is dan dat van waardeaandelen en dat hun koersverloop ook volatieler is. Onderzoek heeft aangetoond dat waardeaandelen op langere termijn beter presteren dan groeiaandelen.

Combineren
Groei en waardeaandelen moet je dus niet zien als elkaars tegenpolen. Door beide stijlkenmerken te combineren, vermijdt men dat begerenswaardige groeiaandelen te duur worden ingekocht en anderzijds dat men weesloze aandelen van goede bedrijven aanschaft. De synergie die hieruit voortvloeit resulteert in aantrekkelijke rendement/risico-ratio’s.

Plaats reactie