Hoeveel rente studieschuld betalen?

Vragen over een bestaande hypotheek? Of wil je meer weten over het afsluiten van een hypotheek? Stel in dit forum je vragen over hypotheken, leningen en andere kredieten.
Chan-talleke
Lid bank forum

Hoeveel rente studieschuld betalen?

Bericht door Chan-talleke » za 04 jan 2014, 16:15

Hallo,

Ik ben in 2013 afgestudeerd en heb momenteel een studieschuld bij DUO. Nu probeer ik een afweging te maken of het verstandig is om af te lossen, of dat ik vanwege de rente op de studieschuld beter kan sparen op een spaarrekening en de komende jaren netjes het minimale maandelijkse bedrag aan aflossing en rente zal betalen.

Hoeveel rente moet ik over mijn studieschuld betalen op dit moment en vanaf wanneer moet ik rente betalen?

Henk de Vries
Lid bank forum

Re: Hoeveel rente studieschuld betalen?

Bericht door Henk de Vries » di 07 jan 2014, 13:14

Hallo,

Hoeveel rente je betaalt over je studieschuld is afhankelijk van het jaar dat je afgestudeerd bent. Je betaalt bovendien pas rente over je studieschuld een jaar na afstuderen. Als je in 2013 bent afgestudeerd, ga je vanaf 2014 rente betalen over je studieschuld.

Huidige rente op studieschuld
De komende vijf jaar bedraagt het rentepercentage voor 2013 Duo/ib-groep leningen 0,81 procent. Het rentepercentage wordt jaarlijks vastgesteld voor een nieuwe lichting afgestudeeren. Voor afgestudeerden in 2013 geldt dit rentepercentage tot eind 2018. Het percentage van 0,81 procent is hoger dan de 0,6 procent van vorig jaar, maar nog steeds erg laag in historisch perspectief. Studeerde je in 1992 af, dan betaalde je de jaren erna 9,49 procent rente aan de IB-groep, nu bekend als DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs).

Stijgt of daalt de rente?
De rente op studieschulden gaat iets omhoog. Voor de lichting afgestudeerden uit 2012 was de rente nog 0,60 procent, het laagste percentage ooit. Oud-studenten die in 2008 krijgen juist een rente verlaging. De rente wordt voor vijf jaar vastgesteld en daarna opnieuw bepaald. Van begin 2009 tot eind 2013 betaalt de lichting uit 2008 een rentepercentage van 3,58 procent. Voor hen gaat de rente dus hard omlaag. ;)

De rente op studieschulden is zo laag omdat de overheid niet hoeft te verdienen aan studieschulden. Sparen levert je dus meer op aan rente dan dat de studieschuld bij DUO / ib-groep kost.

Plaats reactie